Delo

X Р 0 Н II К А 251 А сад да пређемо на сам опис симплонског тунела, овог за историју технике епохалног дела, којим ће човечанство крунисати завршетак XIX и почетак XX века. Колика је ово победа данашње технике моћи ће правнлно схватити и оценитп само онај, који се упозна с коликим су се тешкоћама имали да боре техничари на овом послу. Јер, доиста ни један досадашњи технички посао није бпо тако несигуран, као овај, од самог почетка свог па све до краја. Нигде није било толико непредвиђенпх тешкоћа, нн толико тешкоћа, које се нпсу ни могле предвидети, као на снмплонском тунелу. Већ је у неколнко махова изгледало, као да се посао неће моћи довршити, јер су се тешкоће гомилале, како се није нико могао надати. Али је сад све срећно свршено* поткоп тунела је пробијен и кроз неколико месецн раскопаће се цео профил тунела. Јер су заосталн радови око проширења првог поткопа и озбиђивања тунела истина тешки, али ни издалека у оној мери, као штојебило проковање првог подкопа. После тешких година зноја и труда наступиће данн весеља и свечаности. Пројекат тунела стар је већ преко педесет година; али је врло дуго трајало, док су се споразумеле заинтересоване државе, да се приступи раду. Тек годнне 1893 склопљено је „друштво за израду симплонског тунела ВгапсИ, ВгаиЈаи & Сошр“, у Винтертуру у Швајцарској. Ово је друштво израдило план за израду тунела и поднело га железници Јура — Симптон, те на основу тога добило је концесију за грађење. Удеоничари овог друштва били су: инжињер Алфред Брант из Хамбурга, који је умро 1899 године од запалења плућа што је наступило, кад је излазио из врелОг тунела; инжињер Карл Брандау из Касела, који данас руководп радове на јужној страни тунела, човек необично енергичан и најзад фирме: Лохер и Сошр. у Цприху, чији је шеф пуковник Лохер управник радова на северној страни тунела п фабрика машина Оећг. ЗиКег у Впнтертуру; на послетку за финансијске послове Винтертурска банка. Г. г. Брант, Браидау н Лохер имали су драгоценог нскуства прн ранијим тунелскпм н рударским радовима. Пошто јв потписан уговор 15 априла 1898 годнне отпочети су радови око прокопавања тунела. Хногн мисле да овај тунел пролази испод брда, које носи