Delo

ПУШКИН II РУСКИ ПЕСНИЧКИ РЕАЛИЗАМ 83 ђивао своја градива. У време кадје та песма постала, песнику је (као што знамо из његове биографије) било тешко, што се он, и у зрелијим годинама свога живота, није могао да ослободи од јаке наклоности кагреху. Том свом душевном расположењу песник је хтео да да уметничког израза и написао је горе наведену песму. Но шта налазимо у њој? 0 својој моралној муци као такој говори песник само у току прва два стиха; већ у трећем песник оставља етичку подлогу, песма, услед сувише велике пажње поклоњене естетичком моменту, губи свој морални карактер, свој морални облпк и на крају крајева постаје естетичке природе, и ако је имала и сувише услова да нам се прикаже као морална, рефлективна поезија. Метафорски, песнички део песме је тако сјајан и живахан, тако заносан, да се, под утиском истога, морални део и не опажа. Таки морални мотиви су чести и врло омиљени у књижевној епохи, која је дошла после Пушкина. Но начин, на који песници после Пушкина обрађују таке мотиве, сасвим је противан начину, који смо запазили код Пушкина. Као што је код овога морални елеменат сасвим потнснут од естетичкога, тако је код песника послепушкинске, „реалне“ епохе уметносни моменат само стнлистичко средство за што јасније н успешније саопштавање мисли, које су у поезији реалне епохе најбитнија и најважнија ствар. У том се погледу читалац упућује на многе песме Н. А. Њекрасова1, Надсона, Пљешчејева, Никитина итд., где се морални, социјални, мисаони мотиви саопштавају сасвим непосредно, да се пажња читаочева не би упућивала на љуску, место на језгру, која је у реалној поезијп после Пушкина била прва и најважнија ствар. Писац ових редова је далеко од тога да у начпну, на који су песници реалне епохе руске књижевностн своје мотиве бирали и исте обрађивали, гледа највиши и искључиво правилан начин песничког стварања. Он хоће само да упозори своје читаоце на ту околност, да у држању Пушкина и песника, који су дошли после њега, према стварним (садржајним) и естетичким (формалним) моментима поезије постоје начелне разлике и да се услед тога порекло 11 „Ја зато дубоко себе презпрем", „Ја сам данас тако тужно расположен“ итд. 6*