Delo

242 Д Е Л 0 се она не сме нн за Бога одазвати, па ни осврнути, јер би се онда њен будући пород уметнуо на њено браство. Само мало накрене она главу на десну страну к њену роду. Сви даљи сватовски обичаји у Куча су онакви, као што их је Ровинскн за целу Дрну Гору описао. Само ћу напоменутп да у Кучима девојка, кад јој пред кућом младожењином свекрва да сито са житом, воћем и другим баца најпре тринута по једпу шаку од те садржине у кућу, а затим трипут, нза себе и остатак убаци сав одједном у кућу. — Празно спто преда свекрви. Негде јој даду и мало мушко дете, да га унесе у кућу. — На сватовску вечеру долазе целе породице поједпних сватова н донесу са собом нециво и пиће, а осим њих долазе и званнце, које ништа не доносе. Код младожењине куће млада седи са деверима и с анђнјом у засебној одаји, а где нема одаје, ту се бар ћилимима ирегради и начини засебно одељење у кућп. У том одељењу млада и спава, а код ње п девери, који лежу несвучени. Некп свати одлазе кући већ првог дана увече, други тек сутрадаи увече. На поласку их чека млада са девернма пред кућним вратима и љуби их у руке, а онп дају неприметно једном деверу дар у новцу за младу. Кум одлази кући тек трећег дана, и он дарива невесту највише, алп II опа њему даје разне дарове и за њ и за његову чељад. Трећег дана по свадби дође увече ташта, невестина мати, п донесе на коњу шкрпњу (или скрињу) са прћнјом и са даровима п колачпма за свекра, свекрву и осталн род младожењин. Обпчно се тада доиесе илн доведе (ако је стока) и особац, којп би родптељи илп браћа далп невесхи. Пред полазак кућн добија ташта такође дарове и новац од свију, које је даривала. Сви овп разни сватовски обнчаји нмају без сумње у себи много старога н занимљпвога. Онај цео војнички впд сватовског похода н називи у њему врло жнво иодсећају на четничке походе прпликом отмнце. Лпперт пх п држи за успомену на негдашњу оружану пратњу младожењпну, која је ималадапотпомогне младожењу прнлпком проспдбе или насилног одвођења невесте (ЈиНиз Пррегк, ОезсМсМе с!ег РашШе, стр. 151—152). Овде треба нарочито нагласптп п онај ред, којим седају сватови у девојачком дому. Није ли н то остатак опог времена, кад су отмичарп, мпрећи се са родом девојчиним, долазили у тастов дом на гозбу, али из опрезностн, да не би било изнена-