Delo
4 КРИТПКА II БИБЛИОГРАфИЈА 259 * • 1' имеЈЈОм,‘и, не уздаЈући ее само у своЈе силе, позивао и друге, ближње, све мисдене људе Русије у помоћ против злих, кужних рана, које су пјЛ^гиле да постепеним развијањем и труљењем униште велики и организам његове отаџбине. Чехов је писац првога реда, велики нредставник руске савремене друштвене мисли, пробуђене грађанске свести, који с болећивом савешћу у својим делима износи дубину патњи и болова свога измученога народа. У својим делима Чехов је оставио потомству велику историску ризницу, галернју внсоко уметничких, но мрачних слнка руске савремености, сву савремену му епоху осамдесетих и деведесетих година прошлога века. Као иисац од светскога значаја, он је не само далеко познат изван своје отаџбине, пего још и правилно нојмљен и по својој вредности оцењен. II у нашој литератури он Је доста, и ако ретко добро превођен, но до појаве ове књиге, чији наслов горе исписасмо, он не беше објашњен нашој читалачкој публици онако како то име великога Чехова заслужује. Појава књиге, у којој би се свестрано изнела критичка анализа Чеховљева стваралачког духа била је од преке потребе бар за оне, који хоће са разумевањен и интересом да прате крупне појаве у светскин литературама и особито у руској. II така се књига јавила, као посмртни, с љубављу исплетени венац на прерани гроб покојиога Чехова из пера једнога од бољих зналаца рускога језика и литературе код нас, г. 1)г. Јована Макснмовића. Да бисмо обратили пажњу читалаца „Дела“ на овај изврсни рад г. Максимовића ми ћемо се мало подуже задржати особинама његовим. Одмах, још на ирвим страницама своје књнге, писац даје јасно знати своју иолазну тачку гледања на ону област уметничког стварања, у којој је његов омиљени автор највише створио. То је област — служба религиозно-наравственим-социјалним идеалима. Своју тачку гледишта заступа г. Максимовић с логичком доследношћу кроза сву своју књигу о Чехову. Сва је књига подељена на 7 неједнаких делова, који су у тесној вези међу собом, и представљају хармопичну, доста јаку идејну целину. * У I делу, који служи као мали увод у расправу о Чехову, г. Максимовић излаже укрзтко поједине моменте из историје руске друштвене мисли и њене најјаче представнице — уметничке литературе од Пушкина па све до Чехова. То је епоха, када социјалнонаравствено-религиозна пптања занимају сву мислену Русију, епоха, 17*