Delo

X Е Н Р II К II I) 3 Е Н 03 Неки од највећих скандинавских научника, као Тнхо Брахе, Лине, Берзе.игје, Абел — и само је један вајар, Торвалдзен, доста су рано постали чувени изван своје земље. Број књпжевника који су били исте среће ограничен је. Тагнеровн романи су цењени у Немачкој и Енглеској; фантастичне Андерсенове прпче популарне су у Немачкој, Пољској и Фрапцуској; Јакобзен је имао иљесног утицаја у Немачкој п Аустрпји. То је све, или готово све; и Данци се, на прпмер, неће никад помирити с тим, што впде како се у иностранству не зна чак и да постоји тако дубок и оргиналан ум, као што је Серен Киркегард. Та неправда, којом се остала Европа огрешнла према већини скандинавских писаца, а Киркергарду напосе, много је послужила Ибзену. Он је био први Скандинавац који је пнсао за свеопшту публику, н он је извршио читав преокрет у једној грани литературе: опште је мнење било да је он највећп од свију ппсаца који су се икад родили у свима трима земљама на Северу, и, сем тога, да није имао духовних предака у својој сопственој раси, него у централној, западној или јужној Европи. Ипак се намеће пзвесна разлика. Ако се све три скандинавске литературе расмотре с апсолутне тачке гледишта; ако се води рачуна само о личној и националној генијалности аутора, то јест о њиховој личној вредности и односима који постоје између те вредности и средине, расе и т. д., многи норвешки, дански и шведски писци неоспорно су достојни да се ставе у исти ред с Ибзеном. Али, с друге стране, извесно је, да се Ибзен мора огласити за најјачи скандинавски ум, ако се пре свега, узме у обзир утицај који је он имао на општп интелектуалитет. Хенрик Нбзен је почео да пише драме чији су спжеи бпли узети из историје или легенде. Затим је износио на позорннцу дела која се свакако могу сматрати као чисто полемпчна, као; Комедија љубави, Бранд, Пер Гинт и Савез омладине. Али се његова слава оснива на дванаест његових модерних драма, на којима је радио за време периоде своје зрелости. Од тих дванаест драма, шест су посвећене социјалним тезама, као: Стубови друштва, Луткина кућа, Аветп, Неприј атељ наро да, Дивља патка н Розмерсхолм. Осталнх шест су чпста психолошка развијања, поглавнто што се тиче