Delo

ПРАВНА ПРИРОДА УСТАНОВЕ ВЛАДАОЦА 149 вршеније животиње, од ових човек. Што се државе тиче, она је или савршенија од човека, и тада човек у сваком погледу мора бити испод ње; или је, пак. човек савршенији од ње, у ком случају она мора бити испод човека. Али, што се не да схватити, то је да је човек делимично савршенији од државе, а делимично несавршенији, као што то представља школа природних права. Ми мислимо, да је држава биће изнад човека у свима обзирима. Савршенији облици су се јавили доцније од несавршенијих: било да је тачна поставка религије, да људи произлазе од једног прачовека, било да је основана теорија биолошка да се је човек јавио једновремено свуда тамо где су се стекли услови за то потребни, држава је. и у једном и у другом случају, познијег постанка, што значи да је савршенија од човека. Напослетку, држава представља суму физичких и умних снага оличених у људима, а сума (збир) је јача од сваког појединог сабирка. Тако да, на крају крајева, држава чини средину између човека и Вога. Много блћже, наравно, човеку него Богу. Крајњије закључак, дакле, тај да државна моћ нема граница, осим граница које јој сама природа (Бог) поставља; да, у погледу ње, човек нема никаквих права. Држава све може, осим тога да себе потчини човеку. Пошто она има дужност да егзистира, она не може ставити човека изнад себе, јер би се тиме уништила. Ником, па ни држави, није допуштено одрећи се својих дужности. Може се само право напустити, али држава нема овде права, као што смо то објаснили. >5 III ( амо иојединац може имати нрака 0 праву се може говорити тек пошто се уђе у домен слоћоде, а под слободом разумемо онај круг кретања који је држава, вршећи горњу своју дужност, загарантовала човеку, Колики је тај круг, то држава има да одреди, и како она постоји ради егзистенције и усавршавања индивидуе, то се при обележавању тога круга, држава, наравно, може руководити тим двема циљевима. Она га може, према схватању које у датом моменту културе влада, проширити или сузити. Тако, у ово време, у коме нредоминцра идеја слободе, држава тежи проширењу тога круга: разуме се да је човек тим слободнији што су границе, постављене његовом кретању, удаљеније. Али др-