Delo

НОВИ ОВЛИК МЕЂУНАРОДНЕ БОРБЕ БОЈКОТОВАЊЕ 279 Jreland) како је име унравника лорда Ерна постала реч из обичнога говора; „Реч је измислио отац Џон 0’ Мајел. Ручали смо заједно у парохијској кући „The Malee" и ја нисам јео. Он то запази и упита ме за узрок: — Мучи ме једна реч, рекох. — Која? запита попа. — Па, рекох, кад народ прогони каквог настојника, ми то називамо „социјалним одлучењем“ (excomunication), али бисмо морали имати друкчију реч да би смо исказали острахизам примењен на соиственика земље или на агента као што је бојкот. Реч острахизмам не би била згодна. Сељак неби разумео смисао а ја опет не могу да нађем другу. — Не, одговори отац Џон, острахизам није нодесна реч. Гледаше нетренимице у земљу, за тим после кратког ћутања, лупи се руком по челу и рече: — Како би било кад бисмо тај појам назвали „бојкотовањем?" Био сам усхићен: — Реците својим парохијанима, наставих, да то назову „бојкотовањем“. Кад дођу репортери из Лондопа или Дублипа, чуће ту реч. Ја идем у Дублин, и тражпћу од младих беседника лиге да је употребљавају. Ја ћу је употребити у својој нреписци са америчком штампом и учинпћемо је толико познатом као и реч „линчовање“ у Сједињенпм Државама. Од тада, употреба речн „бојкотовање“ постала је општа; она је, у рукама ирскпх сељака, ностала страшно оружје.1 Поседнику, одгајивачу стоке, бојкотованом управнику, сваком лицу које је осумњпчено да издаје народну ствар н које је стављено нод забрану, забрањени су сви односи са људима; оно мора само де иде у изгнанство илн да живи иод сталном заштитом оружане полиције; догађа му се чак н да прими иза какве ограде тајанствени метак из иушке, чијег творца правосуђе никад не може да пропађе. Из Ирске, реч и ствар нренеше се ua копно. Ако је, у осталом, реч скорашња, унотреба је стара као свет; она се јавља, од кад иостоје органнзована друштва, у свнма временпма 1 Гл. дело г. L. Paul Dubois Сувремена Ирска п ирско пптање. а на име стр. 127. Perrin, 1907. г.