Delo

280 Д Е Л 0 великих друштвених бораба; њена је снага у толпко већа у колико је друштво у коме она бесни чвршће органнзовано у хијерархиском духу и у колико су разне групе, из којих је састављено оштрије п чвршће се држе својих правила. У Индији, земљи каста, парија је онај који нема касте, који не учествује ни у каквом организованом друштву, који нема ни вере, ни права, пи дужности. У античким градовима, изгнаник није само човек лишен нрава да гази ногама земљу своје отаџбине, то је проклетник; без вере и огњишта, богови га не штите више, и он више не може да их моли, он је изван религије, изван друштва, изван закона, он је capitis minor; он више не може бити сопственик, нпје више ни муж нн отац, он нема више нрава на гроб својих предака. „Стари народи? пише Фистел де Куланж, нису измншљали страшније казне него лишити човека отаџбине“. У хришћанској Јевропи средњега века, одлучење од цркве имало је исте последице; у времену кад је друштво било засновано на религији, веће одлучење није лпшавало само онога којп је њиме био погођен од учешћа у вери, ouo га је одвајало од друштва; било је забрањено говорити с њиме, иродавати му, куиовати од њега, имати с њпме ма какав однос. Појмљнво је што су најмоћнији владарп дрхтали пред одлучењем цркве; оно је било, у рукама папа, за одбрану права и заштиту слабих, моћно оружје правде. Занатске корпорације, у времену своје најјаче организацпје, позиавале су и нрактиковале стављање под забрану, које се назввало и осудом; мајстор чија је радионица била стављена нод забрану нпје могао више да нађе ни једнога радпика; другови су извештавали један другога, писмима, из града у град; раднонпца тако стављена под забрану често нута морала се затварати. У калфенском друштву, избацивање или протеривање јесте казна која иогађа недостојна друга; то је забрана ватре и воде; истеранн друг није више налазио пријема нигде постајао је нарија у радноме свету. Било је природно да наше време великих социјалннх трансформација, жестоких бораба између патрона, соиствепнка капнтала, и надничара, јаких својим бројем, дочека да се оиет појаве случајеви стављања нод забраиу. Реч „бојкотовање“ донесена пз Прске, означава генералисање, систематисање, практнке стављања нод забрану фабрнка илн радионица које се дају својим радницима погодбе ноје ови траже за себе. На конгресу огппте Конференције рада