Delo

298 Д Е Л 0 најбољи део и тога ради дете, коме је суђено да живи у Паризу, не васпитатп лакедемонски као што већина оцева ништа друго и не ради него само размишља о несрећи своје деце; ако је рђаво васпитапо, за то је криво друштво. А не! Нека прича ко шта хоће, ја хоћу да мој син буде срећан, што је једно исто што и уважен, богат и моћан. Ја ио мало познајем најлакше путеве ка овоме циљу, и гледаћу да му их што пре покажем. А ви, вајни паметници, ако ме кудите, светина и успех опростиће ми. Он ће имати злата, ја вам то кажем. Ако га има много, имаће свега, па чак и ваше поштовање. Ја. Можда се варате. Он. А живеће и без тога вашег поштовања, није му баш много стало до њега. У свему овоме било је много којечега о чему људи мисле, по чему се управљају, али што не говоре. У томе баш ијесте највећа разлика између могачовека и већине из наше околпне. Он је признавао своје пороке, које и други људи имају, али није био лицемер, и он је био грозан као они; само је био слободнији и доследнији себи, а покаткад и покваренији. Дрхтао сам кад помислим шта ће бити од детета поред таквог једног учитеља. Сигурно је даје, по идејама о васпитању тако строгим, по нашим обичајима, морао далеко отићи, само ако није на време задржан на иуту. Он. Ох, не бојте се ничег, јер важно, главно, чега добар отац мора да се држи, није то да своме детету да пороке који ће га обогатити, смешан изглед који ће га омилети код великих људи, свако то чини, ако не по систему као ја, оно бар по примеру и по лекцији; већ главно је да му покаже право ме* рило, вештину да избегне срам, бешчашће и законе, то су дисонације у друштвеној хармонији, које треба умети удесити, спремити и сачувати. Ништа није тако нросто као један низ потпуних акорда; потребно је нешто што надражује, што одваја снопић и расипа из њега зраке. Ја. Врло добро, овим поређењем ви сте ме од обичаја вратили на музику, од које сам се мимо своју вољу удалио, а зато сам вам захвалан; јер, да вам ништа не тајим, више вас волим као музичара него као моралисту. Он. Ипак ја сам у музици много нижи, а у моралу много впши.