Delo

400 Д Е Л 0 Ово ли је Завичајца1 дјело? Срдјетисе к'о балавче мало, Што му с' неда колико му зјаје: II Мамељук упорност he јавпт’, Ал' је Хрпстјан дужан повинењем Вишим' суцбам’, та врлости путма. Онај1 2 оста, него да не поста!...“ Но највише историског смисла има у казивању Вуковом, које је врло критично. Све што се у његово време знало, говорило и писало о томе догађају, он је савесно одабрао и написао. Ево његовог казивања, па нека се цеаи. ...,,У Делиграду је отприје управљао Нетар Добрњац, и свагда срећно; сад Младен, мислећи зацијело да ће Срби узети Ниш и жалећи и завидећи да Петар, као непријатељ његов и Карађорђијев, опљачка онаку варош и још већма осили, наговори Кара-Ђорђија те мјесто њега постави Милоја Петровића главнијем управитељем на ономе крају. Сад се на несрећу народну састану у Делиграду два хата на једнијем јаслима: Милоје силан и бијесан а уздајући се у Младена и у Кара-Ђорђија, није гледао Петра лијепим речима да ублажи и с њим да се сложи (као што му је Кара-Ђорђије и наручивао), него је хтио управо да му на срамоту заповиједа и пркоси; Петар пак уздајући се у своје пријатеље и једномисленпке и опомињући се својијех заслуга, није хтио Милоју да се покори него му јавно ноказивао да га не признаје за свога старјешину. Тако се и остале све мање старјешине, које су се ондје биле скупиле, подијеле на двоје: једни ностану Милојевци а други Петровци.. .“3 Вредно ће бити навести овде и причање чегарског савременика Илије Ђосе, које смо у прегледу извора поменули. Он вели: „На два дана пре Ђурђева дне стигли смо тамо (на Каменицу), а четврти дан по св. Троици пропадосмо“. А зашто? "8ато што је: „Командант Милоје хотео одма како су дошли, да удари на Ниш; јер у њему није имало војске, а шанцеви били су забатаљени и стра оживео, но не даде му Петар Добрњац, говорећи: „Турци имају много топова, па ће нам досадити." (А на.јбоље би било да су се утврдили у нишевачка брда и затворили путове турској сили, која је по том дошла у помоћ Нишу)“. 1 Патриоте. 2 Милоје. 3 Вук, Скупљени и. и е. списи, Правитељ. Совјет.