Delo

386 Д Е Л О интереса), у друштвено опште право (у друштвене, опште интересе) а речена теорија то преобраћање делимично још сада чини. И заиста, ако ми своје право не можемо употребити у случају кад од те употребе нећемо видети користи, а трећа лица имају од тога само штете, онда то значи да је у тој мери наше право, које је до сада било потпуно, дакле постојало, у том случају уништено. У чију корист? У корист трећих лица, у корист оптих интереса, у корист друштва. А то баш само у много ширем обиму хоће и колективизам.1 2На другом месту г. Перић вели: У еволуционистичкој школи осећа се та тенденција, да власници приватних права треба ово да врше на начин, како ће од тога не само они већ и цело друштво видети користи. Кад је човек по тој школи само један део организма друштвенога, онда све оно што он ради, па дакле и вршење права, не може бити уперено против целине, од које као што горе рекосмо, и он сам зависи и изван које би неминовно пропао. Напротив човек своје радње, па према томе и вршење својих права, мора тако подесити, да интереси целине буду такође задовољени. Као што видимо еволуционистичка школа „мења карактер права, управо она уништава право. Јер право је значнло онај круг, који је држава оставила појединцу и у коме је се он могао потпуно слободно кретати. Тај карактер право губи у еволуционистичкој школи, пошто титулару права није више допуштено кретати се у оном кругу како хоће. Нпр. он мора, видели смо, избегавати у томе кругу све покрете, који су штетни по друштво, а њему не користе. Идући тим путем еволуционистичка ће школа јамачно доћи до овога резултата: да ми не можемо, тако исто, ни одбити вршење свога права, ако то невршење нама не користи, а штети друштво. Другим речима ми ћемо наша права морати вршити не само онда кад је то по нас лично корисно, већ и онда кад би невршење његово било од штете по друштво, без обзира на то да ли је вршење права нама лично потребно или не. А ово значи, да ће се у еволуционистичкој школи право у приватно-правним односима мало по мало претворити у дужност. Као што се види еволуционистичка школа, толико противна школи laisser faire, laisser passer мења из основа, једним потезом пера, друштвену организацију.“1 Видети: „О обвези заштите", стр. 15 — 18. 2 „Садашњи правци“ стр. 352.