Delo

ПРАВНА ПРИРОДА ОПШТИНСКЕ ВЛАСГИ Ово је капитални проблем код питања о општинској власти. Једна тачка на коју се мора, у последњој линији, свести свако резоновање о поменутом предмету; и, више него то, једно питање које заилази у саме основе државне организације и има практичног значаја за расветлење многих питања јавног права. Јер од тога како се схвати основ општинске власти, зависи у многоме: с једне стране схватање организације, обима и агрибуција те власти, а с друге сав систем самоунраве и однос ове према државној суверености и федералном систему. Међутим, баш је то питање врло спорно у јавно-правној науци. И до данас о њему су донете многобројне солуције више или мање различне и супротне. Ипак, све се могу свести у три главне групе. По једној, а то је гледиште органске теорије и теорије природног права, општинска власт је самостална, изворна, природна, јер изилази из самог бића општине као такве. По другој, и то је владајуће мишљење, општинска власт је изведена из државне. По трећој, општинска власт није ни природна ни изведена, јер ни општина ни држава не могу бити титулари власти; она је увек објективна власт индивидуалне воље општинских агената. створена и детерминисана законом. I. ОпШТИНСКА ВЛАСТ Jli ПРИРОДНА И ИЗВОРНА. Први пут је ова идеја нашла јасног израза у Француској Constituante 1789. год. Доцније су је бранили многи писци француски (Pansey, Barante, Dupin и др.) немачки (Rotteck и др. па чак и Stahl) аустријски, белгијски итд. Кад је пропала у Француској, она је још кружила по Европи и прве половине XIX века