Delo

80 Д Е Л 0 горички, хипотетички и дисјунктивни закључак престављају специјалне категорије закључка нужности. Како се дисјунктивним закључком појам потпуно одређује, то се он у њему реализира, он престаје бити субјективним појмом већ се претвара у објективни појам или објект. Специјалне категорије објективитета су: 1) механизам,. 2) хемизам и 3) целисходност (телеологија). Потпуно одређен индивидуалисан појам је стварни објект, а пошто појединачно постаје из општег, то је реализација појма реализација множине објеката, и ове три категорије објекта обележавају начин на који су објекти међусобно спојени. У механизму спој је чисто спољашњи, објекти су ту индиферентни један наспрам другог. Овако дефинисан механички однос важи и за психичке објекте, за све објекте уопште, а не само за материјалне објекте. Специјалне категорије механизма су: 1) механички објект, 2) механички процес и 3) апсолутни механизам. Право јединство објеката не може међутим наступити док су објекти индиферентни. Они морају постати зависни самом учутрашњом природом, унутрашњим квалитетом својим један од другог. Тај виши однос јесте однос хемизма (и ова категорија има шири значај као и хемизам), објекти нису више индиферентни, него један утиче својим квалитетом на други (и код хемизма Хегел разликује три специјалне категорије: 1) хемијски објект, 2) хемијски процес и 3) прелаз хемизма). Међутим у хемизму спој је такав да се објекти у њему потпуно губе, неутрализирају. Према томе мора се прећи на јединство, које неће да уништи диференцију објеката. То је јединство остварено у одговарању природе објеката једном циљу. Целисходност се јавља према томе као највиша форма јединства међу објектима, која у исто доба преставља синтезу механизма и хемизма. Појам се овде јавља као циљ, који је одвојен од објекта, тако да се објект јавља само као срество циља. Специјалне категорије целисходности су: 1) субје.ктивни циљ (der subjective Zweck), 2) срество (das Mittel) и 3) реализирани циљ (der ausgefiihrte Zweck). Али у телеолошком односу циљ и објект леже један ван другог, што је противречност која се може уништити само тако што ће се циљ ставити у сам објект. Појам као јединство циља и објекта преставља трећу основну категорију субјективитета, категорију идеје. На тај начин идеја је синтеза категорија објективитета и субјективитета, и као синтеза она преставља ка-