Delo

КЊИЖЕВНИ НРЕГЛЕД 151 Узрок свему томе ми не тражимо појединачно. Сви ми и православни и католици и муслимани криви смо на неки начин и поред главног кривца. Да би то стање одржала и још више ојачала, влада је издала закон који отежава прелаз из једне вере у другу, а за Сабор завела конфесионални изборни ред, и тиме створила толики јаз да се у Босни и Херцеговини, ни до данас, Срби и Хрвати чик и не приближише једни другима. Да би били јачи, Хрвати у Сабору пришли су муслиманима и помажу ове противу облигаторног откупа кметова. Они то чине и ако је један врло велики део кметова католик1. То кметовско, аграрно питање, не може да се реши ево већ 36 година. Управо Аустрија то неће, јер је аграрно питање, како ту скоро (16 децембра 1913 г.) рече у Сабору г. В. Грђић, „камен спотицања слоге између Срба православних и муслимана“. Књига г. Куртовића заслужује пажњу и ширих кругова. Власт. Будимовић. Песме Владимира Назора2. „Ја стојим у кули белокосној, с вратима ебеновим, с круном од топаза, на високом ледењаку. Нико к њој не прилази, ни путник, ни гост. Она не зна за плач. У њој за црне ноћи пуне олује и ветрине, рвем се с горским дусима и дивовима. И поткрепљен том борбом постајем све јачи. Кад ћу, кад hy једном јак и добар моћи да међ људе сиђем из те куле своје? Тако пева у својој уводној песми: „Turris eburnea" г. В. Назор. Кад је Крањчевић, као увод својој првој збирци метнуо песму: „Вили песме“, она је садржавала цео „програм" његовог бола. Кад је Дучић пред прву и пред другу збирку метнуо оне две уводне песме, оне су биле ту, као портре његовог песничког „ја“. Уводна песма Назорова не може бити израз његовог песничког веровања, ни његове песничке исповести, јер да ми не познајемо њега из свих наших часиписа, по којима се сваког часа сусрећемо с његовим именом, замислили бисмо га по овој првој песми неким симболиком белокосне кула на облацима; из његових песама очекивали бисмо све оно, што су нам француски симболисти нудили у значењима вокала. Замислили бисмо песника који живи изван ове грубе стварности уметничким неким својим животом и нема никаквог удела у животу нашег бола и наше туге. Али Назор није такав. Већ у трећој песми ове збирке, „Доксат“, он је у контрадикцији са својом уводном песмом. Док 1 По статистици Зем. Владе од 1910 год. кметова има свега око 80.000 а спахија 10 000. — Кметова муслимана 3500, а католика има 18 000. 2 Vladimir Nazor: Pjesme. Izdanje knjižare L. Hartmana (St. Kugli) Zagreb. Cijena 2 kr.