Delo

X Е Г Е Л 257 од његовог. Од разних специјалних дисциплина философије духа Хегелова психологија је слабо дело, али естетика, философија права, философија историје и историја философије од великог су позитивног значаја, то важи нарочито за философију историје, која је имала великог утицаја на доцније философско-историјске концепције и која и данас има велике вредности. Хегелов философско-историјски систем је систем интелектуализма, оно што се по њему у историји развија то је идеја, интелектуална страна светског духа, а идеја је у исто доба и фактор који дела у историји, негде свесно негде несвесно. Та основна концепција Хегелова је у главном тачна, бар у колико се односи на сам циљ историског развитка. Сваки напредак културе је напредак у знању, а остали део тога напретка преставља или његово помоћно срество или његову примену. Али тврђење, да је идеја (и ако Хегел и уметност и религију убраја у идеалне факторе) једини фактор историјског развитка, несумњиво је погрешно. Јер осим интелектуалних фактора утичу на тај развитак и оне религиозне преставе, кошма се никакав позитиван идеалан садржај неда придати, за тим гежња људска за срећом, која налази израза у разним манифестацијама економског и духовног живота. Осим тога, формулишући основни циљ историјског развића, Хегел не одваја довољно духовну од политичке слободе, услед чега је његова конструкција историје, нарочито новије, произвољна. Осим тога Хегел, наглашавајући идентитет хришћанске религије с философијом, истиче сувише значај религије по развитак човечанства, он прецењује значај реформација, покрета који је у суштини својој реакционаран. Тако исто он прецењује и значај немачког народа у историји. Из излагања Хегелове философије види се, да је она пуна оригиналних идеја и тачних опажања у појединостима. То је једна велика интелектуална творевина, која је фасцинирајући утицала на савременике и створила једну велику школу. Dr. Бранислав Петронијевић. Дело, књ 71. 17