Delo

РЕЛИГИЈА 381 једну одређену заједницу; религиозна веровања увек су заједничка свима члановима, који припадају извесној групи. Појединци се осећају везани једни за друге тим самим што имају једну заједничку веру. Друштво чији су чланови сједињени тиме што на исти начин престављају свет и његове односе с профаним светом и што испољавају ту заједничку преставу идентичним начинима, назива се црквом. Ми се у историји не срећемо с религијом без цркве. Сасвим је друкчије с мађијом. И ако су често врло распрострте дубоко у народне слојеве, оне немају ту особину да везују једне за друге људе који уз њих пристају и да их удруже у једну групу која живи истим животом. Мађијска црква не постоји. Између мађичара и лица која га консултују, као и између ових лица међусобно нема трајне везе која од њих чини једно морално тело, које би се могло упоредити с оним што сачињавају верни истом богу и који се придржавају истога култа. Мађичар има клијентелу а не цркву. Његови клијенти не морају имати мођу собом никакве везе. Па и оне које они с мађичаром имају обично су случајне и пролазне. Мађичар не само да не тражи друштво, он га избегава; напротив религија је нераздвојна од цркве. То је битна разлика између религије и мађије. Али ако се узме појам „црква“ за дефиницију религије, зар се тиме неће искључити индивидуална религија? Римљанин је имао свој genius, Хришћанин има свога анђела хранитеља. Србин свога свеца. Сви ови култови изгледају независни. Очигледно је да индивидуални култови не чине засебне религијске системе већ просто разне видове заједничке религије којој поје динци припадају. Светац је изабран са листе признатих светаца од Цркве. А правила канонска прописују како ће их сваки прослављати. Исто тако је и с анђелом заштитником. Та идеја у, тесној је вези с појмом о души. На тај начин долазимо до ове дефиниције: Религија је солидаран систем веровања и обреда који се односе на свете ствариикоји удружујеуједнуморалнузаједницу, звану Црквом, све оне који уз тај систем пристају. II. АНИМИЗАМ. Нема религијског система у коме се не срећу као неке две религије, које су у међусобној тесној вези, али се ипак разликују. Једна се обраћа природним стварима, било великим космичким