Delo

384 Д Е Л О мала сјајна плоча буде довољна да осветли земљу. Па ипак људи вековима нису тражили да разреше ту контрадикцију. Ова интелектуална леност несумњиво је максимална код примитивна човека. Он размишља само кад је на то подстакнут каквом потребом И тешко је заиста разумети шта га је навело, да од сна начини тему својих размишљања. И ако има и данас некултурних људи који снове приписују својој двојности, ипак се не може закључити да је сан један од састојака материјала из кога је створен појам о души. Можда је тај појам пренет на снове и екстазе пошто се до њега дошло на сасвим други начин. И заиста ни примитивни људи не приписују све снове души, већ само неке од њих, оне који се односе на религијска бића, анђеле добре или рђаве, душе умрлих и т. д. Овакви су снови и могућни само тамо, где већ постоји појам о духовима, душама, свету мртвих. Дакле, далеко од тога да су снови дали религији. основни појам на коме она почива, они претпостављају већ створен религијски систем и од њега зависе. Али ма од куда долазио појам о двојности бића, он није довољан да објасни како је постао култ предака. Да би душа постала предмет култа, потребно је да задобије особине светих бића. Кажу да смрт врши тај преображај. Откуда да душа само зато што се одвојила од тела потпуно промени своју природу? Зашто би живи у души дојучерањег свог друга видели нешто друго а не себи слично? Смрт нема никакву врлину посвећивања. Душе обичних људи нису ништа ни после смрти. Свеге су душе само оне које су то биле и пре смрти. Смрт само ојачава свети карактер душе, али га не ствара. Уосталом, кад би првобитна света бића биле душе умрлих и први култ култ предака, онда би требало да је у примитивним друштвима овај култ распрострањенији. У ствари је сасвим супротно томе. Култ предака налазимо у културнијим друнивима, док га код аустралијских друштава нема. А она престављају најнижу и најпростију социалну организацију. Као што се види ствар стоји тако да се с правом можемо запитати: да ли душе, далеко од тога да су биле модел по коме су замишљени богови, нису од увек биле као нешто што произилази од богова? Кад култ мртвих није примитиван, анимизам нема основе. При свем том да се задржимо и на претпоставци о преображају култа мртвих у култ природе.