Delo

386 Д Е Л 0 Имена богова изражавају најважније природне појаве. Агни, име једног највећег божанства у Индији, значи ватра. То исто значење има у латинском ignis, и у старо-словенском огни. Исто је тако и са санкритском речи Диаус (сјајно небо) и грчког Зевс и т. д. Ова и њима слична друга факта показују да су природне силе биле прве, којима се обраћало религиозно осећање. Први поглед који је човек бацио око себе изазвао је у њему чуђење и дивљење. Заиста какав је утисак на прве људе произвела ватра или река, која непрестано тече а не исцрпљује се! Сви природни призори буде код људи осећања о бесконачности, која их окружује и влада над њима. Подстакнути овим чудноватим силама, од којих су осећали да зависе, људи су почели размишљати и трудити се да мрачним сензацијама даду јаснију идеју. Како су природне појаве везане за људске поступке, оне су мало по мало схваћене као ушчности више или мање сличне човеку. На тај начин придат је материјалном свету нови свет спиритуалних бића, која су од тада сматрана као узроци физичким појавама. Божанство је најпре било смешано са стварима. Затим се од њих одвојило и определило. Култ предака само је одблесак ове религије. Појам о души створио се да би се објаснила смрт. Овај је култ доцније формације. У томе нас утврђује факт што су божанства, која су произашла од људи, обично несавршени богови, то су полубогови који се увек разликују од правих божанства. 2. Критика ове доктрине. — Натурализам само привидно избегава примедбу коју смо ставили анимизму. Истина да он полази од стварности, од сензације коју у нама изазивају природне појаве. Али се оне после претварају у екстравагантне концепције. Заиста, религијска мисао као да долази у додир са стварношћу само зато, да је после обвије густим велом који скрива праве облике. Пре свега откуда природним појавама та врлина да сугерирају мисао о светости нечега? Говори се о дивљењу које у човеку изазива природа. Међутим природан је живот карактерисан правилношћу која иде до монотоније. Сунцесесвако јутро покаже на хоризонту, свако вече оно залази; за исти период времена месец прође кроз једнаке мене; река тече непрестано коритом. Понекад се истина дешавају неочекиваности, н. пр. по-