Delo

X Е Г Е Л 79 Бог је различан од света као духовна страна света, али је у исто доба идентичап с њим, није нешто одвојено од света, већ свет преставља његов> конкретну форму, његов реалитет. Као чиста идеја Бог је идентичан са Богом оцем хришћанске религије, као реални свет Бог је идентичан са Богом сином, а као јединство реалног света са идејом његовом Бог је идентичан са Богом духом. Божанство Христа значи божанску природу самога човека, а праотачаски грех је лажно одвајање човека од Бога. Хегел интерпретира дакле хришћанство потпуно пантеистички (он се позива при том на Јованово еванђеље), док је хришћанство у ствари теистичка религија. Пантеистичка религија Хегелова најбоље се види из следеће изреке његове, која садржи квинтесенцију његовог религиског уверења: „Бог је Бог у колико зна за себе, а само у човеку Бог зна за себе“. Значи, нема Бога као засебног бића које би имало самосвест, него је он само духовна страна света, која реализирајући себе долази до свести о себи само у човеку. Трећа форма апсолутног духа је философија. Философија је сазнање истине каква је она по себи, сазнање духа какав је он у ствари, укратко философија је апсолутна истина схваћена у адекватној форми својој, појму. Форме развитка апсолутног духа у философији су форме развитка саме философске мисли у историји философрје. Излажући Логику (в. одељак с.) ми смо већ видели, како поједини философски системи у историји филофије одговарају појединим категоријама у Логици. Историја философије није историја чистих заблуда, доцнијим системом истина се негира ранији, али се језгро истине садржане у њему конзервира у новоме систему, тако да постоји један разумни развитак у историји философије, чији је циљ сазнање апсолутне истине у форми чистог појма. Сваки систем садржи један део истине, али само сви скупа садрже целу истину. Свој сопствени систем сматра Хегел као крајни завршни резултат целокупног историјског развитка философије. Нетачност овог Хегеловог мишљења утврђена је како истовременом појавом система, које Хегел није обухватио у своме, тако и појавом доцнијих система. (Свршиће се) Dr. Бранислав Петронијевић.