Dositej Obradović u Hopovu

Глава У Монашки устав у Хопову 125

обично значење, онда је општежитије у Хопову развргнуто најдаље у другој половини а века У манастиру Грабовцу повраћено је општежитије 1129 године: 31 августа су грабовачки калуђери својевољно укинули „недавно зачатос между нами 0 особное, велми же отеце и началниковљ нашихњ сватихђ преданно противное житје“.“>) Да ли сум Фрушкогорци „недавно“ почели тако житије, не знамо.

Једно се види јасно, да наши манастири нису дошли до идијоритма светогорских манастира. Управа је у вашим манастирима и даље остала монархична, у власти игумановој; у нечем је његова власт ограничена (ако се може тај израз употребити) само тим што су му додељени заклети старци, који су му били саветници у дисциплинарним и судским пословима. Наши су калуђери успели да монашки устав само у неким тачкама пробију у правцу идијоритма. То је

јамачно био тек почетак у развитку им Е идијорит-

му, те ће стога бити да овај покрет и није давнога постања. Али да није митрополит Ненадовић свом снагом зауставио тај покрет. нема сумње да би сеп у Фрушкој Гори развио потпун идијоритам, као и у ов. Гори.

Један немачки историк је рекао, да источно монаштво нема историских сврха, стога нема ни историског развитка.““) Ово стоји, кад се историски значај источног монаштва пореди са значајем западног монаштва. Али је имало п источно монаштво свој унутрашњу еволуцију коју нам најбоље приказују манастирски устави. Манастирски су устави, према том. најважнији извори за историју монаштва. Али питање устава није у науци коначно расправљено и пречиш“

15) Вл. Красић, Манастир Грабовац, Летопис Мат. Срп. же. 124 свр. 18.

8) А. Натпаск, Паз Мовећћши, зете Таеаје тла зетше «зезећтећје, УГ Ап. блеззеп 1908. стр. 29.

пара зацртане слив пинава ан