Dositej Obradović u Hopovu

180 Доситеј Обрадовић у Хопову

и мавастирима. Духовни Регламенат је наперен против њих, иде на њихово смањивање и скучење. што се за наша монашка правила пе може рећи. Ипак има неких одјека из Регламента у Вићентијевим и Ненадовићевим правилима (на пр. о изласку монаха пз манастира ЈРегл. чл. 81 и 82, Вић. пр. чл. 6: и о прелазу монаха из једног манастира у други Регл, чл. 30, Ненадовић чл. ПОЈ |

По облику и стилу нови устав одудара од старих. на пр. од хиландарског. У хиландарском су правила још увек више савети и поуке, изречене у пријатељском тону, као што чипи учитељ ученику. Из Вићентијевих и Ненадовићевих правила говори власт која заповеда п очекује покорност. По садржини она су дисциплинарна (литургиског дела нема) и обухватају сав живот у манастиру. Вићентијев монашки устав ће ошти нека врста сводних типика, компилација из много разних делало") Шонешто је потекло из живота, из искуства.

Ненадовићевих 8 додатих правила су потекли очигледно из живота. Као главни ексарх митрополита Вићентија (постао је ексархом 1782 год.) и патријарха Арсенија ТУ, и као епископ горњокарловачки, познавао је он монашки живот из непосреднога посматрања. Као организаторски дар. он је брзо опазио недостатке Вићентијевих правила, те их је допунио. Како их је оп после, као митрополит, у целини усвојио, лако може бити да је он п суделовао при састављању им и изради.

Литургискога дела, како је речено, у Вићентијевим и Ненадовићевим монашким правилима нема. Будући

55) 0) таким типицима говори Дмитрјевекши ]. с. СХУТ, ОХР, СЕМ, Соколов 821. Таки еклективни типици су били особито типици православних грчких манастира у јужној Италији. Чапловић вели за Вићентијева правила, да их је саставио „пић Вепшттиве аПег ођтгег ОпеПеп (Св. Писмо, дела свв. отаца, одлуке васељенских сабора, одлуке патријараха и епископа) ппа Ођзетуавхеп пад та Енекетећ кваћше апе Фе Госа тзв пе“.

| |