Dositej Obradović u Hopovu

Глава У! Калуђери Доситејева времена 165

За Хоповце је имао привлачну снагу нарочито Шриг. Пластичније се односи не могу приказати него што је архимандрит Вићентије неколиким речима које је рекао 1199 године, при измени служитеља, Хоповдима. Рекао им је на сабору: „По Иригу да не скитајотен ни обношевадтђ, ни по бпрцузи ходатљ“.47) А да је архимандрит зпао шта је говорио, види се из ових примера. Јеромонах Теофилакт је 9 дец. 1794 т. отишао у Ириг без знања и допуштења настојатељева п тамо „бездђлетвовалљ“. После тога је 1 јануара, у недељу, опет отишао У Ирит један сат пред литургију, а вратио се у два сата ноћи. Јеромонах Стефан је, као пареклиснарх, 1155 г,1 маја, на Велики Четвртак, отишао у Ириг п дошао врло касно у вече. Кад га је хаџи-Захарија позвао за то на одговор, оп се још горопадпо, те су га братија једва нагоншта, да моли опроштење. Прошло му је само на укору. Али Методије ђакон је за полажење Ирига (а и за друге његове грехе) добпо шест батипа.45) Видели смо да је и Теодор Милутиновић често походио Мриг и бивао тамо на ручку, што му братија нису могла опростити. Кад је Доситеј у првом најивном заносу ударио бпо ~ аскезу, да би се посветио, рекли су му пскусни Хооповци, „да се јошт нико није у Опову близу Ирига посветио“.49) Ириг је, дакле, крио у себи највећа пскушења за монахе хоповске.

Како је, као што видесмо већ досад, у манастирима било доста преступа, није чудо што је и казнени по-

== 580 НА НЕ __________-___--_---

7) Хоп. Саборни Протокол под 140 езаље Ој

а) (ви примери из Хоп. Саб. Прот.

19) „Живот и прикљученија“ ј, 99. — Додајем овде навнадно, као допуну уз напомену 12 ове главе (стр. 150), да су Прижани ухватили хоповског јмон. Порфирија у љубавним олносима е девојком Јецом. Кад је полиција пошла за њиму потеру, он се сакрио на тавану за метлом. „Ва кое богомрское дело поменутогљ оца ПорФирја досућуе се да плати штрофљ 24 ф. у касу варошку“ (Запис у Иришком Опћинском Протоколу од 26 новембра 1194 поје