Ekonomist

985

док не имаднемо својих првобитних, аграрних индустрија. Тек с њима је у стању наш извоз расти, а с порастом таквога извоза. расте и сума нашега националнога рада којега ћемо у цени својих продуката наплаћивати, као што многе узгредне користи имамо и од црева, и од крви, и од коже, и од вуне, и од разноврсних отпадака...

Драгиша Лапчевић.

Рентабилитет адхезионе пруге Пазарић— Коњиц

У »Економисту« од године 1924. писао сам о потреби реконструкције железничке пруге Пазарић— Коњиц, т. ј. о замени дела ове пруге, где је зубчаница са нагибома 60% у укупној дужини 26.8 км, са пругом адхезионом промила 15". OBa Je замена, по решењу Краљевске Владе, усвојена и радови на томе су данас у извођењу.

Према израђеном плану извршење ових радова дели се у две групе. Прва преставља израду великог тунела од 3213 м а друга обухвата израду делова нове пруге : Павзарић— Тарчин. Раштелица—Тунел и Брадина—Коњиц у укупној дужини 35.850 км. Израда тунела због велике дужине изискује дуже време рада те је предвиђено 40 месеци а израда нових делова пруге краће време — 24 месеца.

По плану грађења целе варијанте узето је, да се прво отпочне са тунелом, као највећим објектом, а за то време да се добро проштудира и изради дефинитивна траса делова варијанте. Рад на варијанти имао би се да отпочне благовремено, да она заједно са тунелом буде готова.

Како су радови на тунелу већ у велико одмакли, јер је на дан 11. новембра избушено са обе стране 800 м, то је већ сада време да се осигура новац за грађење делова варијанте, те да ве не би по изради тунела чекало на довршетак ових радова.

Да испитамо сада рентабилност пројектоване земље.

Да видимо прво шта кошта данас одржавање, вуча и саобраћај код зубчане пруге Пазарић— Коњиц, а шта би коштало исто то кад би пруга била адхеиозна.