Ekonomist

17

је Министарство Саобраћаја образовало једну авкетну комисију, која тек има да испита данашње стање у саобраћају и да о тсме поднесе свој реферат.

Са том анкетом неће ићи лако због тога, што нема података по дирекцијама из којих би се могла саставити једна економска и техничко-сасбраћајна статистика, која би дала јасну слику данашњег стања и указала на узроке саме болести, Оно што многи незнају и не могу ни да замисле, да се у опште може десити, да једно овако привредно предузеће нема своје статистике, случај је код наших државних железница,

Код њих се не зна ни колико их стварно кошта извршени рад, пошто потребе појединих јединица још нису нормиране, нити се зна колико за тај извршени рад примају. Троши се све дотле докле има кредита и новаца не питајући да ли је какав издатак заиста требало учинити, Гледа се једино на то да ли су при куповини и исплати извршене све формалности, које су многобројне и често бесмислене, Званично се тврди да су наше железнице пасивне, а колики је стварно тај дефидит то нико није у стању да утврди. Наш се саобраћај нагло развија у 1923. године наше су железнице учиниле 8,53 милијарди бруто тон, км, ау 1926 г, 13,14 милијарди то значи да је саобраћај за три године порастао за око 50%/(, Нормално рашћење саобраћаја пре рата било је 4—5'/, према томе наше железнице не би требале с обзиром на развијање саобраћаја да падају у све већи дефицит, већ напротив, оне би могле и да буду активне. На нашим железницама не постоји контрола над газдовањем, већ формалистичка бирократска контрола, која се брине и то често скрупулозно о празним формалностима па ма милијарде биле бескорисно потрошене, Методе рада нису засниване на научној основи, већ се ради рутинерски, по традицији, како су наши стари радили, када је саобраћај био ништаван према овом данашњем, РНиједна служба није темељно организована нарочито у централи и што се ова гломазна машина и овако креће има се благодарити инерцији оних маса, које овако нерационално расипају своју енергију. Додајте томе још и страшну бирократску администрацију па ћете имати слику једног тешког стања

Да ли је могуће сада тражити од онога који управља железницама, да да неке позитивне резултате, кад он нијеу стању да позна своје предузеће. Тражити од њега, под оваквим околностима да покаже неке успехе, исто је као кад би

2