Filatelista

код просте карте. Оквир и по облику, по боји и по величини као код просте карте. Картон светло-ружичасте боје.

Дописне карте за унутрашњи саобраћај с плаћеним одговором, треће издање, с меандерским шарама у оквиру, одговара четвртом издању простих дописних карата; са оквиром, текстом, грбом и вредносном ознаком у зеленој боји. Величина слова и дужина натписа као код простих карата. Грб и вредносна ознака више приближени уз натпис (удаљенији од оквира); њихово међусобно растојање 74 мм, док је код простих карата 81% мм. Величина оквира 128/78% мм. Натпис „ДОПИСНА КАРТА" уздигнут ка горњој страни оквира: размак између горње ивице вредносне ознаке и натписа 6 мм; испод њега је, у средини „ОДГОВОР ПЛАЋЕН" (на упутној карти), односно „ОДГОВОР“ (на карти за одговор). Адресне линије и напомена као код просте дописне карте, само са завршном тачком. Меандерске шаре у оквиру само су у доњој страни изврнуто уметнуте. Картон жућкаст (samisch).

Друго издање простих дописних карата за међународни саобраћај од 10 пара пуштено је у течај, вероватно, почетком 1891 године. (Оно се разликује од првог издања по оквиру, који је израђен од меандерских шара облика Т. Величина оквира је 128%/ 7815 мм. Текст, грб, вредносна ознака од 10 пара, адресне линије и напомена исти су као код првог издања са неким малим разликама; дужина првог реда текста је 11216 мм, а трећег реда 6974 мм; знатније су разлике: грб је помакнут знатно ближе слову „Д' и у напомени нема акцента на „а' (Све је штампано у шрвеној боји на жућкастом картону у књиготиску.

Код ових каарта постоје два типа;

1. — Оквир је са свих страна исправно постављен.

П. — Лева страна оквира је изврнуто постављена: меандерска шара озго почиње са ==; у напомени у рспском тексту погрешно је отштампано „отрану место „страну

Дописне карте за међународни саобраћај са плаћеним одговором од 10--10 пара одговарају простим дописним картама за међународни саобраћај, само имају додат четврти ред текста на српском и француском језику „Одговор плаћен. — Ебропзе јраубе на упутној карти, односно само „Одговор — Керопсе“ на карти за одговор. Оквир је на

обема картаам исправно постављен.

Треће издање простих дописних карата за међународни саобраћај изашло је вероватно око средине 1892 године. Оно се разликује од претходног, другог издања ове врсте карата по већим словима трећег реда натписа, која су иста са словима натписа у четвртом издању простих дописних карата за унутрашњи саобраћај. Текст у напомени је непромењен, али је сада у курсиву. Све је штампано у црвеној боји у књиготиску, на дебљем картону сумпорасто-жуте боје.

Код овог издања постоје 2 типа;

[. — Горња страна оквира је изврнуто уметнута: меандерска шара почиње са |

II. — Доња и обе бочне стране уметнуте су изврнуто, а горња је исправна и почиње са

(Ове карте налазе се отштампане и са обе стране.

(Наставиће се)

Међународна Филателистичра федерација (ФИП)

Колико филателиста, прелиставајући своје филателистичке часописе, запажају скраћеницу „ФИЛ“, којасе појављује поводом изложби, саопштења и извештаја о њима, — а добар део њих скоро и не зна шта је

или о томе има погрешну претставу.

У тренутку, кад недавно образована комисија ФИП-е за штампу и пропаганду започиње своје дејствовање, нужно је упознати људе са тим шта је ФИП-а, како је створена и који су јој циљеви.

ФИП-а је основана 1926 године, приликом једног састанка руководилаца неко-

лико националних филателистичких савеза, Њено оснивање одговарало је неколиким захтевима: —- олакшати међународне везе међу филателистичким организацијама;

— координирати међународне манифестације, да не би долазило до међусобних сметања избором датума ових манифестација; —- утврдити организационе норме међународних изложби у обостраном интересу самих изложби и излагача, који желе на њима да учествују;

31

Му