Gledišta

nja i Saveza komunista”, što je nejasno). Pretpostavlja se da će pojam samoupravljanje biti defenisan. Međutim, autor to nije učinio, iz nepoznatih razloga (čak i da je mislio da je pojam toliko jasan i naučno definisan, bio je dužan da se na neku definiciju pozove i od nje pođe, da bismo, kao što sam napomenula, znali o čemu govori). Osim ako autor nije smatrao da sledeća rečenica predstavlja definiciju samoupravl jan ja: „Radi se o fundamentalnom dmštvenom odnosu koji prožima i izaziva značajne promene u svim dmštvenim odnosima revolucionišući ih. Sa samoupravljanjem dolazi ne samo do promjena u odnosima već i do preocjenjivanja ijudskih vrednosti i ideala. Može se reći da je samoupravljanje način postojanja jugoslovenskog dmštva s obzirom na promjene koje je izazvalo” (str. 5). Ili, možda, sledeći tekst: „Samoupravljanje predstavlja sistem socijalnih odnosa koji postepeno razriješava suprotnost direktive i inicijative, pretvarajući direktivu u samoupravni čin, odnosno rezultat mnogih inicijativa, rezultantu volje sve većeg broja samoupravnih subjekata... Samoupravni procesi i odnosi, stvarajući uslove u kojima radmi čovjek autonomno odlučuje o fundamentalnim pitanjdma svoga rada, života, dmštva, oslobađaju čovekov kreativni potencijal” (str. 12), Ostavimo po strani jezički kvalitet ovakvih odredbi, ukoliko one pretenduju da budu definicije; postavIja se pitanje: po kojim pravihma definisanja su one sačinjene, a zatim, kako se ovakve mogu iskoristiti u istraživanju. Možda se zato i dešava da se u radu samoupravljanje mnogo više tretira kao ~čarobni štapić”, koji će rešiti sve probleme o kojima autor govori, jer je ono, kako reče autor, „način postojanja jugoslovenskog društva”, umesto da se otkriva karakter samoupravnih odnosa i njihovo iice i naličje (što autor, doduše, čini, ali te pojave tretira kao one koje su izvan samoupravljanja, a ne kao karakteristike samoupravnog sistema kakvog imamo danas i ovde). Možda se zbog nejasno određenih pojmova takođe dešava i to da autor govori o samoupravljanju i Savezu komunista kao o ~dva sistema socijalnih odnosa” (str. 22. i 185, gde se kaže: ,Ako bi Savez komunista bio faktor vlasti nad Ijudima nebi se mogli razvijati odnosi između njega i samoupravljanja u pravcu njihove dalje humanizacije” ■— kurziv moj; pravopisne greške prepisane).

115

SOCIOLOSKO ISTRAŽIVANJE ŠTA JE TO?