Godišnjak Kralj. Srba, Hrvata i Slovenaca za 1926 god.

ГОДИШЊАК КРАЉЕВИНЕ С.Х.С. 347

зване раније „Барош“. Дубровник напротив има једну врло малу градску луку, тако да су се његови моћни капитали сконцентрисали у оближњу грушку луку. Бакар на северу међутим, а нарочито дивна Бока на југу, су два врло подесна природна залива за развитак луке и изградњу пристаништа. Најцентралнија наша лука Сплит уједно је највећа и најважнија наша трговачка лука, колико за импорт толико за експорт, као и за локални саобраћај. То је уједно највеће место на приморју, а ваљда и највећи индустријски центар у нашој држави. Његова околина је један од најгушће насељених крајева наше државе, а његова је лука као ниједна на нашем приморју брањена дуплим редом највећих наших острва и има два пута по два излаза. Околина Сплита јесте велика неисцрпљива наслага камена лапорца који је дао основа стварању велике индустрије цемента. Недалеко мањи Шибеник, не заостаје много у тим преимућствима, чак одваја се разноликошћу материјала својег извоза: бауксит, дрво, марва, калцијум цијенамид, карбид, целулоза и угљен. Прекрасна лука је брањена уским дугим улазом и низом мањих острва. MH Сплит и Шибеник су на гласу са својих, у Европи скоро највећих, хидроелектричних централа. Сушак

ГРАД КРК НА ОСТРВУ КРКУ.

игра све јачу улогу као велики извозни центар, и рапидно се развија, тако да већ стиже својом трговином Шибеник и Груж. . Зато постаје и све акутније питање његове изградње, да ли на небрањеној и политички изложеној Брјадици или у згоднијој и боље брањеној Мартиншчици или напослетку у лепом али већ даљем Бакарском заливу.

Груж је од самог ослобођења играо врло важну улогу у нашем поморском саобраћају и трговини због дуго времена једине веће, жељезницом повезане луке са унутрашњости. Довршењем везе Ужице—-Вардиште ан је на тој важности још и добио, а скидање зупчанице на Ивану још ће да то увећа.