Godišnjak Kralj. Srba, Hrvata i Slovenaca za 1926 god.

GODISNJAK KRALJEVINE 8.Н. 8. 371

тате тета ________________________________

Svakako se može po današnjem razvitku kao i po opštem raspoloženju

ui narodu, čija je težnja za morem u svim plemenima Južnih Slovena mnogo

starija nego novo osnovana mornarica, zaključiti, da će Kraljevina Srba,

Hrvata i Slovenaca u svoje vreme biti pomorska vlast, koja može da brani :svoje obale i da štiti svoje interese na morima i svoju trgovačku flotu.

Za širenje pomorske svesti u celoj državi, za potpomaganje pomorskih ideja, i sa idealom da se što pre dođe do dejstvitelne odbrane Jadranske obale .snovano je društvo „ Jadranska Straža“, koja je danas već jaka i po celoj zemlji razvijena organizacija.

Na glavnoj rečnoj mreži — Dunav--Sava—Drava—Tisa, postoji do“voljno jaka rečna flotila, takođe deo Kraljevske Mornarice, sastavljene od 4 monitora i nekoliko pomoćnih jedinica i vedeta.

Monitori, dobiveni iz flotile bivše Austrijske Monarhije na Dunavu, male su oklopnjače sa nekoliko srednjih i lakih topova. Imena su im: „Vardar“, „Drava“, „Sava“ i „Morava“. Obična luka ove flotile je u Novom Sadu. Po jačini, ova je flotila druga na Dunavu. Rumuni raspolažu sa skoro 2 puta jačom rečnom silom.

VAZDUHOPLOVSTVO U KRALJEVINI S. H. S.

Čim je potreba za vojničkom primenom aeroplana postala očigledna aı svima državama, posle uspešnih letova Anrija Farmana i Luja Blerijo Ministrastvo Vojno Kraljevine Srbije poslalo je 1912. gođine nekoliko oficira i podđoficira u Francusku radi izučavanja pilotaže. Ti prvi srpski avijatičari bili su: kapetan M. Ilić, poručnik Jovan Jugović, poručnik Živjin Stanković — narednik Miodrag Tomić, narednik Mihajlo Petrović i narednik „Jovičić.

Početak turskog rata, zatekao je ove avijatičare u Francuskoj na školovanju. Odmah po objavi mobilizacije 1912. god. Ministarsvtvo Vojno kupuje u Francuskoj 3 Farmana i 3 Blerija sa kojima prvi avijatičari preko Soluna, stižu u Niš i tu, u njegovoj blizini smešta se prvo srpsko avijatičarsko odelenje. Međutim, Turci na srpskom frontu bili su već za nekoliko neđelja konačno tučeni, te usled toga avijatičarsko odelenje nije imalo prilike da učestvuje u operacijama u Maćedoniji. S toga je nešto docnije bilo upućeno zajedno sa srpskim trupama na Skadar. Kod Skadra je izvršeno nekoliko izviđanina iznad turskih položaja u opsađenom Skadru. Prilikom jedog takvog leta poginuo je najbolji pilot, narednik Mihajlo Petrović.

U Evropskom ratu u toku 1914. i 1915. godine avijatičarsko odelenje izvršilo je na austrijskom frontu više letova u bliskoj i daljnoj pozadini neprijatelja, donoseći Vrhovnoj Komandi dragocene podatke o neprijatelju' Ove letove u glavnom su vršili sadanji kapetan I klase Miodrag Tomić i počivši kapetan Živojin Stanković.

U 1915. godini, na zahtev srpske vlade, poslali su Francuzi u Srbiju jednu svoju kompletnu eskadrilu pod komandom kapetana Vitre. Ova je eskadrila bila postavljena na Banjici, blizu prestonice, i izvršila je mnogobrojne letove u pozadini neprijatelja. Toj eskadrili bilo je pridođato nekoliko srpskih ofi«ira-izviđača. U njoj se nalazio takođe francuski poručnik Stefanek. Čeh đobrovoljac, docnije prvi češki ministar vojni.

Iste gođine, sa našim trupama, odstupajući preko Albanije povlači =e i avijatičarsko odelenje, koje sa dva sačuvana aeroplana vazduhom dolazi

24*