Godišnjica Nikole Čupića

301 | Римска Црвева гледаше по преко на појаве слободе и благостања, што се у овим јеретичким крајевима с дана на дан све више виђаху. Она са страхом позна, да се смрћу Петра и Хенрика из Бриса моћ њезина тамо није утврдила, и да слободоумни обатници Францеског југа све већом мржњом предусретају веру којој за доказ истинитости служе тамнице ин муве, мач и ватра. СО тога она вребаше прилику, када ће једним ударцем да истреби противне секте и да поврати под власт своју богате области, које од ње бејаху готово са свим отпале и тиме јој годему материјалну И моралну штету нанеле. А вођи отнавших секата опет са своје стране познаду, да им за успешну борбу про_тиву тако моћног непријатеља треба боља организација, и на место римске Црвве коју обарају, да мора доћи друга нова у Формама и у правтици јасно обележена установа.

Кавво је било из ближе уређење нове реформоване Цркве у јужној Францеској, није јасно познато. „Ове њезине споменике, књиге, преводе св. писма, посланице, извештаје и летописе уништила је Инквизиција. И све што о томе знамо, доводи се од записа и извештаја, које су бесни противници, борци римске Цркве оставили. | А

Толико се може узети за, извесно, да је било више секата. које су се у отпору противу римпапске владавине саглашавале, но у замашају тражене поправке, у догмама и обредима нове Цркве мање или "више разлаиковале. Једни су хтели радикалније а други умереније измене. Једни су мислиди да прочисте и уреде Хришћанство по угледу првобитних апостолских времена; а. неки су се више обзирали на промењене вултурне и подитичке прилике, па су радиди да намеру