Godišnjica Nikole Čupića

145

и Цријевић); с краја ХМ! века (М Орбини) ; и из прве трећине ХУШ века. Ти реферати при свој својој оскудности ипак показују стање косовскога круга у та три различита доба. Са свим је близу памети, да ХУ век, као сувише близак историји, није могао певати свађу Милоша Обилића с Вуком Бранковићем, и да је та песма постала позније као неки народни коментар догађају, којим се народ толико интересовао. Томе је потврда и што народне песме певају као самосталну тему заваду или убиство браће ради жена. Могло би се слободно узети, да се мешање историјске, песнички искићене грађе о косовским песмама, с осталим народним причама није могло почети много раније од ХУТ века. То нам посведочавају уз оба реферата о косовској песми из ХУ века и остали извори тога века, и наши и страни, који о поменутој завади ништа, не спомињу. Тај нам предмет из народне песме продире најпре у Орбинијеву историју, и видимо га у оба српска зборника, који приповедају народне песме о боју косовском, у Троношцу иу Причи о боју косовском. И доиста су истом у то доба, кад је држава српска и сав стари ред с њом већ. пропао био, могле постати песме с колоритом, који још и сад на њима видимо, с умешаном судбином, с пророштвима и певањем о аропасти царства. Да је ХУТ веку нас онај, који је историјску причу испреметао с песничким смишљањем и старијом скаском, излази осим овога још и по мом кратком истраживању о Леђану граду песме о женидби Душановој у Атсћу-у Ш, 123 и д. Тај окрет у народној појезији могао је лако друговати с распадом свеколикога старога друштвеног и државног стања српског народа, који се тога века изврши. Тада је сигурно и митско описивање Милошева јунаштва ушло у старије народне песме, тада су одломци прича о некаквом старијем српском или словенском Херкулу почели купити сеи око Милоша Обилића. И све ми се чини, да су у то доба ударени оспови оној народној појезији, која је нама и данас позната, јер промене, које су после настајале, нису могле бити

Годишњица Ник. ЧУПИЋА 10