Godišnjica Nikole Čupića

207

јављати министарству правде. За „полицајне ствари“ пак (не каже се које) не ће ићи ствар суду, него ће министарство ун. дела само кмета збацити !!!

На петровској скупштини у Крагујевцу, 1848, посланици из више округа тражили су да се кметови могу збацивати и без одобрења министра ун. дела, пред окружним, а некад само пред среским начелником“.

Закон од 23 Марта 1866, каже: „У општинском суду кмет је председник, и има још два члана.

Кмета и чланове општинскога суда у варошима бира општински збор на неодређено време.

По селима, избор чине нарочити повереници које најпре одабере село за тај посаоз.

Онај који се избере, пи влашћу потврди за кмета, или за члана општ. суда, мора одслужити бар годину дана. (Чл. 28).

За кмета и за помотњике могу се изабрати само они који имају право гласа на општинском збору, и који имају непокретних добара у Србији. (Чл. 29 и 52).

Кмет и помотњици бирају се у присуству државне надзорне власти која сама одобрава избор чланова општинског суда и помотњика кметских, а избор кмета, у селима и варошицама, одобрава окружни начелник; у Београду пак, и у другим окружним варошима избор кмета одобрава министар унутр. дела. (Чл. 31).

Кмет и помотњици, ступајући у дужност, овако се заклињу : =

„Заклињем се јединим Богом, да ћу владајућем Кнезу, и отачаству бити веран, да ћу дужности мога звања тачно отправљати, и општинске и државне интересе савестно засту“ пати, тако ми Бог помогао !“ (Чл. 32).

1 Збор. 11, 52. 2 Збор. ТУ, 182. 3 Зборник ХТХ, 11—12.