Godišnjica Nikole Čupića
341
прилици и у које доба године чувена (ако није на молбу испевана); у које се доба године у општеи у којим приликама песма сама од себе највише чује и пред каким слушаоцима; каке примедбе обично чине слушаоци за време певања или на крају и шта певач одговара; које се песме најрадије слушају—0о најстаријим јунацима, о ускоцима и хајдуцима, или о најновијим догађајима; ако су песме о најновијим догађајима, покушати разабрати од певача за што је баш о том догађају п о том јунаку песму испевао, а нео неком другом, који би можда по мишљењу питачеву био пре за певање и т. д. И још би много што и шта требало при садашњем купљењу разбирати и испитивати. Тако на пр. за многе изразе у песми, епитете, особна имена ит. д., с који_ ма учени испитиваоци муку муче, није још угинуло у певача и у његових простих слушалаца осећање и разумевање. Тако би се могло распитивати, да ли за епску песму (а махом се ова питања и тичу епске песме) има у народу како специјално народно име—да ли се па пр. чује име бугарштица пи у оним крајевима, о којима се досле то није знало, и да ли се тој речи зна значење 2 Да ли се зна значење понеким епитетима, на пр. епитету рујно (види о том мој чланчић у Годишњици УП ит. д. 2 Да ли о неком историском јунаку, који се у песми помиње, а о коме по писаним изворима врло мало знамо или кога по њима не можемо да познамо, зна певач и околина му још штог Добро би било обратити пажњу и на конструкцију самих гусала, на начин певања и мелодију, на традиције и приче (шаљиве или озбиљне) о самим гуслама, ако их има ит. а. На послетку требало би побележити и крајеве на пр., где епске песме никако нема, или се врло слабо чује, у којима
нема гусала (или има некакав други инрстуменат, уз који се јуначке песме певају), или их је још врло мало остало;
разабрати, колико је могућно, у самоме народу узроке опадању народне епске поезије, снагу и брзину опадања,