Godišnjica Nikole Čupića

43

своје представнике. Иначе земљом се мора рђаво управљати; она ће падајући из поглешке у погрешку ићи све ближе пропасти. Народна настава основ је слободи и благостању земаљском, а до сада протестантске државе успеле су да осигурају и унапреде наставу много боље него што су то учиниле католичке земље. Уређење народне наставе почиње управо од Реформације. Колика је у том погледу разлика између протестантских и католичких кантона у Швајцарској2 Протестантска Црква оснива се на једној књизи: св. писму. Прва и последња Лутерова реч била је: настављајте децу, то је дужнест родитеља и старешина, то је заповест божија. А католичка Црква на против оснива се на тајнама и обредима, и не тражи да се уме читати, но сматра то у неком смислу као опасност, која подрива начело послушности и води ка јереси. Отуда су рад и научна производњау протестанских народа много обилатији, него што су у народа католичких.

Даље, спомиње г. Лавле други узрок напретку протестантских народа, а то је њихова већа наравственост (моралност). Снага народа зависи од његове наравствености. Кад се ова поништи, тада се и држава руши. Тако н. пр. у Францеској књижевни и позоришни комади обично су пуни саблажњивих мисли и појава, а основа пм је често друштвени разврат са прељубом у свима могућим облицима. У Немачкој и Инглеској већ није тако. У Францеској то је зло дошло с југа од провансалског друштвеног живота, који је наследио гало•-римску поквареност и под именом галантерије певао и проповедао распусност у породичним односима и неправилну љубав. Тако је галантерија постала у њих главна жица свију производа уобразиље и црта народног карактера. А у земљама које су усвојиле реформовану Цркву, пуритански ду