Godišnjica Nikole Čupića

50

свету, и то највише помоћу Францеском. А готово у исто време ослободи се и католичка Белгија од протестантске Холандске ; овој последњој реформована Црква не могаше помоћи, да доцније у борби с Инглеском и Францеском не изгуби готово све своје простране и богата земље у источној Индији, и да с висине прве морске о не сиђе у ред другостепених држава.

Ослобођење и уједињење Италије за нашег доба веома је крупна појава, којој се значај и послетци још не могу измерити. Ми не велимо да се ова велика историска мена на југу Јевропе у средсредном положају Средоземног мора извршила узроком или помоћу католичке Цркве. Но морамо горко да уздахнемо, кад видимо, како католичка Италија поглавито одушевљењем својих образованих синова, слогом и прегоревањем својих простра-= них области а потпором католичке Францеске, постаје од малене Сардиније и Пијемонта са једва пет милијуна становника за 10 година велика уједињена држава од 25 милијуна, ступајући у ред шесте велике силе у Јевропи. А православна Србија и Црна Гора за цео последњи век крваве борбе с Турцима и ослањајући се непрестано на моћну Русију и Аустрију не могоше ништа више добити“ но незнатно проширење земљишта са неколико стстина и десетина миља, док разорењем Турске у исто време нехотично помогоше својом руком разорити и целину српских земаља, морајућђи пристати на Берлински уговор, којим се половина Српства предаје суседној страној сили на поклон као златна јабука. Српство се по ново дели као Пољска и постаје нека залога новом пријатељству и савезу трију великих царевина : Немачке, Русије и Дустроугарске! Каква грдна разлика у судбини католичке Италије и православне Србије 2 Ово би могла бити нова грађа за проучавање верозаконских утицаја у политичком развоју народа. Но на сваки начин извесно је, да Босна