Godišnjica Nikole Čupića

ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ 299 Трчање и скакање беху им најважнија вежбања, на која су полагали велику пажњу још из ранога доба дечјег. Непрестана вежбања и надметања у њима чинила су, да је постизаван врло велики успех. Поједина саопштења о томе изгледају · невероватна; као нир., да су поједини утакмичари прескакали дужину од 20 стопа (око 16 метара), и да је Кротоњанин Филос скочио 205 стопа! „Само се таквим вежбањем и може објаснити, како је Феп. дипед могао прећи 28 немач. миља (210 километара) за два дана, и како су оружане чете грчке могле брзим кораком и јуришем преко Маратонске равнице прелетати 5000 стопа у нападу на Персијанце, који су, тврдо верујемо, мислили да безумне имају пред собом. Лична одважност и гимнастичка хитрина одлучују победу над непријатељем“...") Игре лоптом биле су (поред многих других забавних, дечјих, друштвених и народних игара) најраспрострањенија и најомиљенија забава, како међу децом, тако и међу одраснима обојега пола. да њих је био нарочити простори у гимназијама, („сферистерион“). Лопте су градили обично мале, од разнобојне коже, и пунили их вуном, длаком или смоковним семењем; а играли су и великим лоптама. Игара је било разних врста.

Школовање грчке деце трајало је од “. до 18. тодине.

Начин васпитавања у Атини био је различан од онога у Спарти. У Спарти је држава узимала мушку децу од “. године, па их је васпитавала у заједници, по оштрим и суровим правилима, бри-

-ђ) Рт. УУ. Кзсмет: Гле Зртеје Чег СОтмесћеп пла Ебтет, Петро, 1887. ми