Godišnjica Nikole Čupića

256 ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ

Главна им средства за тај циљ беху: музика и гимнастика. |

Највећи Ффилософи грчки, Ллатон п Аристотел, енергично су заступали мишљење о потреби хармонијскога васпитавања тела и душе. Миеслимо да ће бити од интереса, ако у неколико речи изнесемо њихове погледе о томе.') 5

Платон називље богаљима оне, у чијем васпитању нема хармоније. Његово је несумњиво мишљење, да се циљ васпитавања састоји у образовању душе, чему треба да послужи и гимнастика и музика. „Они, који се одају једино гимнастици, навикавају се на прекомерну суровост; а они, који искључиво негују музику, постају толико мекушни, да их то понижава. · Међу тим, суровост је знак снажне природе која би, добро упућена, производила храброст, али која се, развијена поеко мере, измеће у својој снази и чврстини; нежност је, пак, знак Философске природе која, остављена сама себи, пада у мекуштво, али која, добро однегована, до. бија благу особину пуну достојанствености. Ми хо ћемо, дакле, да се ове две природе нађу удружене у наших ратника; треба их довести у хармонију једну с другом; њихова хармонија даје души у исти мат и одважности п умерености, а њихов несклад ствара гњилост или дивљаштво“... А

Само је Платон, ипак, више нагињао оттроме систему спартанскога васпитавања: „Потребно је да се омладина вежба гимнастици кроз цео живот, почињући од детињства. За будуће браниоце своје отаџбине, који морају бити вазда на опрези, потребан је такав начин живљења, који оснажава;

0) ЈПалоп еб Атгто'г, рат Е. Уап дег Везе, ВгихеПез. 1876