Godišnjica Nikole Čupića

ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ 987

Данашња школска гимнастика, као и гимнастика по вежбаоницама у опште, која се развила утицајем немачке гимнастике са справама, штетна је и не задовољава погодбе телеснога развитка у оној мери, у којој би то требало да буде с погледом на њен главни задатак: на издржљивост и крепост целокупнога организма и његовога здравља. (; тога јој се мора дати други правац, ако хоћемо да је учинимо корисном по организам, ако хоћемо да буде подесна и спремна за задатак Физичкога васпитавања омладине, ако хоћемо да је учинимо приступачном, примамљивом, општом, народном.

___Учинићемо кратак преглед Мосових захтева, које треба имати на уму при предузимању рефорама у гимнастици.

1. На првоме месту, морају се за основу узети физиолошки закони кретања и природне особине човекове. При томе се не смеју заборавити индивидуалне разлике, које су често врло велике; гимнастичка вежбања не смеју бити подешена само према оном делу ученика, који су природом обдарени крепким телом и добрим здрављем. (С тога је одвећ потребно, да у тој реформи немају пресудна гласа само школски наставници, учитељи гимнастике, или и војена лица, — за њу мора вредити мишљење физиолога, хигијеничара, лекара.

2. Гимнастика је вештачко а не природно или физиолошко средство за развитак тела. Она мора поћи путем простоте и природности, путем поступних, умерених и слободних кретања, узимајући у том погледу за основу шведску гимнастику. Не сме се тежити брзом и наглом унапређивању снаге. Организму се мора дати потребно време за његов развитак.