Godišnjica Nikole Čupića
ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ 295
_
уз песму и слободно општођење. Детету је потребно вежбање и радња његових органа за дисање још у већем ступњу нето одраснима. Органи за дисање, а пре свега грудни кош са својим костима и мишићима _ расту нормално само под утицајем енергичног дисања. Гласно певање и викање утиче и на бржу и потпунију циркулацију крви и кретање срца. Човек тиме постаје способнији за рад; његово се сазнавање сопствене моћи и самосталности уздиже. Вика апсолутно припада игри.
Треће: Игра се мора развијати потиуним утицајем нагона за кретањем. за бацањем, ударањем, вучењем, чупањем... Мора се допустити да се сав детињи натон за кретањем сме слободно развијати; јер ће се само тада кретати у већој мери сви мишићи и нерви, како то природни закон тражи као потребно за одржање здравља и за физички развитак свију органа. На потпунију радост у кретању треба децу подетицати, невеште одушевити и страшљивице охрабрити штићењем (а не ругом !).
Најпосле: Игра се мора вршити на задовољ-
ство самит играча — не заборавимо то никада. Дечји су нагони по себи забавни и весели. Пустити им на вољу значи — улити праву радост у дечје
срце; а радост има знатна удела у убрзању циркулације и дисања, у увећању мускулнога храњења, у уклањању шкодљивих материја,... С тога гимнастичке игре имају живахан утицај и на психичко стање. 'Отуда и изрека код немачких гимнастичара: „Етлаећ, (општи, гте! ша #еоћлећ“.')
„И после такве игре — завршује Ранке долази: добар апетит, пријатно спавање с довољним
7) Свеж, скроман, слободан и весео.