Godišnjica Nikole Čupića

-

ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ 319

настичкога у физиолошком смислу, — војничка су вежбања брзо преотела маха. Ово ће бпти појмљиво кад напоменемо, да је ослонац за обавезна војничка вежбања по школама био у војном закону, и да су средње и више школе, у место учитеља нарочито · спремних за Физичко васпитавање, добиле за тај циљ наставнике војничкога реда — подофицирс и официре. Од ученика нижих гимназија и реалака тражило се да сврше „сву регрутну обуку“, а од ученика виших разреда тих школа, Богословије и Учитељске Школе — да морају свршити „подофицирску тиколу за чин резервног пешадијског поднаредника“; док су ученици Велике Школе имали да се спреме „за резервне официре“. Па и сама Оеновна Школа није остала без војничких маршева, постројавања колона простих и удвојених редова, итд.

Али и овако физичко васпитавање није било дуга века: напуштено је после неколико година. Ну за њим нећемо зажалити.

И у другим државама, из којих је ово војничко образовање школске омладине и пресађено, брзо се увидела неумесност оваквог Физичког васпитавања омладине школске. Мисао о „школским батаљонима“, која је негда јако цењена и којом су се нарочито патриоти одушевљавали, напуштена је; "војничка вежбања по школама уклоњена су као некорисна п штетна.')

5) И у самим војничким круговима била су подељена мишљења о томе. Немачки цареви Виљем [ и Фридрих ПГ били су одлучно противни војеном вежбању с оружјем, пре него што младићи ступе у војску. Молтке је сматрао као штетно за војничко образовање ово „играње солдата“, — као што се презриво изражавао.