Godišnjica Nikole Čupića

322 ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ

Све, пак, гимнастичке радње треба да. се врше под надзором наставниковим, и увек само у слободном и чистом ваздуту“... Скреће се пажња на правилност у држању и покретима тела, јер она „не само што је лепа за око, него утиче и васпитно на ученике“...

Али, на жалост, овакав леп почетак, овако добро схваћен задатак телеснога васпитавања, застао је само на томе — није се распростро и на остале школе. Кад је у средњим и вишим школама укинуто војничко вежбање, није више ничим замењивано ; часови, одређени за гимнастику и војна вежбања, остали су све до данас потпуно незаступљени.

Што је најжалосније, до данас, за толико година, нико и нигде не подиже свога гласа против овог занемарења и потпуног напуштања Физичкога васпитавања по школама !

А зашто се код нас застало с Физичким васпитавањем На ово питање нећете добити никаква оправдана разлога. Кад бисмо се бранили немањем спремних наставника за тај посао, не бисмо се могли довољно одбранити, јер ништа није предузимано да их буде. Ни изговор о немању места за игралишта поред школа не би ни у колико имао вредности; јер, прво, већина школа у Србији има за њих довољно простора, или га може у близини лако добити; а друго, крајем деветнаестога века може, ваљда, само у Србији бити елучај да има и таквих школа — и то, на жалост, још и у самој престоници — које не одговарају ни тој насушној потреби, као ни многим другим захтевима хигијенским и школским, — не, тим изговором стидно би било и бранити се. Најпосле, не можемо никако претпо-

ПРЕ 1 ко Гети Ила ја „ је –—< =