Godišnjica Nikole Čupića

ВАСОЈЕВИЋИ, ПОЛИМЉЕ, МЕТОХИЈА 179

смртно рањен измахне руком да се дохвати револвера, а кучак рукава закачи му се за власати гуњ те се немогне дохватити револвера; пао је и изго" ворио само ове ријечи: „ЏШроклет био сваки онај у моме племену који узмеће копче на рукаве“, и одмах умре, а завјет остане за сва племена, као ама нет те и сад Арбанаси у мјесто копача мећу сукнена пуца за закопчавање. Поменути Чекић умакао је, али трећи дан био је Качел освећен. Никчи убију првог и најбољег трговца гусињског на путу из Скадра, у овом. догађају сасвим невиног.

Оваквих примјера догађа се у Гусињу скоро свакога пазарног дана, и опет су планине гусињске препуњене љети са стоком на суватовању и паши, и чаршија гусињеска од њих је жива и живи.

ЋЕХАЈЕ — ЧОБАНБАШЕ

Чим јесен наступи и види се да година није дала довољно хране за зимовину стоке, почне се договор водити за јављање стоке на зимовник у Босну, Србију, пли ма куда, и гдје се може.

Прво се отпочне водити договор о томе, ко ће с ким бити у заједници — разумије се да и овдје имају првенство племена, —- Фисови. Пошто се пријави довољно њих за један такав карван од 8, +, 5 и 6 хиљада оваца с потребним бројем чобана, онда се тражи ћехаја — чобанбаша; па ако је ово јављење на зимовник за Босну, или за Турску у опште, онда се ћехаја мора узети Мухамеданац, и то обично из Плава или Гусиња. Пошто се и ћехаја нашао и погодио, сва стока једнога карвана и сви чобани скупе се на једно мјесто, одређено гдје тако скупљена стока буде по 2—8 дана, па кад и то буде, долази ћехаја, и он свакоме чоба-

12"