Godišnjica Nikole Čupića

908 ШКОЛЕ И ШИРЕЊЕ ПИСМЕНОСТИ

и чатце, људе учио и призивао их покајању. ) Како је при повратку донео многе књиге особито законског садржаја из св. Горе и Солуна, морао је оне своје ученике, које је мислио поставити за епископе, упознати са значајем номоканона. Кад је дошао у Кичу, која је одређена за столицу архијепископа, изабра најспремније од ученика и постави их за епископе. () овом послу споменици наши веле: „И ту изабра од ученика својих бого„разумне и богобојазне и часне мужеве њега до„стојне... који знадоше и умедоше поучавати људе „по закону божијем и предању св. апостола“)... и посла их на своја места да уче и крштавају давши свакоме законске књиге. За овај посао требало је Сави десетак људи, а он је ове изабрао од најбољих својих ученика, што значи да их је имао више. Према томе у Жичи или Студеници морала је постојати не само почетна школа, где се учило азбуци но нека врста богословске школе за вишу спрему. Тим пре што одмах после постављања ових епископа изабра од својиг ученика стособне м спремне џч постави и за протопопе ч посла ил на све стране отаџбине своје и тиме попуни недостатке, који су се до тада опажали.) Ако му је за епископе требало десетак спремних ученика, за протопопе требаше му више десетина. И тих неколико. десетина морало је проћи кроз какву школу ма и најпростију те се спремити за овај позив упознавши се с нешто више богословске спреме особито са законским књигама. |

1 Гласник, П. одељ. књ. УП. стр. 106. 2 Гласник, П. одељ. књ. УП. стр. 106. 3 Гласник, П. одељ. књ. УП. стр. 107.