Godišnjica Nikole Čupića

240 БЕЛЕШКЕ О ВАРИЈАНТИМА СРП. НАРОД. ПЕСАМА онога што је мало раније речено за песме библиско-легендарне, и што би се могло проширити на све у којима се иста мисао пева на исто име. У овој песми сурадња на мењању, у стварању варијација, 'није обилата из узрока који се тек могу нагађати. Не говори се о броју већ о квалитету варијаната. Варијанат је у Петрановића — Вукова песма, само развучена, нарочито многим понављањем. А неумерено је понављање особина невешта певача. — |

Така је појава и у песмама Петрановићева зборника „Високи Стеван и цар Бајазит“ и „Високи Стеван и цар Бојадин“, два варијанта, сумњива извора, који собом најбоље показују судбину онога певања из кога се нема шта узети као нов засебан предмет, те које је у сваком погледу далеко застало иза бујне поезије одабраних предмета.

8.

Народне песме о Краљевићу Марку дају приличан број примера народног певања истог догађаја на име истог јунака. Грађе за то дају и спомени Бановића Страхиње и његове жене. Ту долазе и из Вукова зборника примери „Опет то али друкчије.“ Не свима али већини таких елучајева узрок је не у препевању — у уметничком, поетском смислу већ у немогућности да сваки певач прими и у свему усвоји песму од певача који је од њега бољи. Отуда и оне чешће напомене у Вука да једно место у истој песми неки певају и друкчије, где је разлика кад што само у неколико стихова. Још 1867. кад се о животу народног певања много мање могло знати, поменуо је Ст. Новаковић у предговору Петрановићеве збирке: „Што се пак тиче саме историје