Godišnjica Nikole Čupića

999 БЕЛЕШКЕ О ВАРИЈАНТИМА СРП. НАРОД. ПЕСАМА

Да ли се са стварањем варијаната подиже естетичка вредност самих песама% Да ли то бива и у етичком погледу : .

Улешпавање бива тек онда кад песма изиђе из уста — боље: душе — даровита певача који је. опазио да се у песми има шта изменити у прилог њеној лепоти. Такви су певачи чистилишта: у њих су прибрани делови поетског оруђа које је у на-. роду расуто. И они су деца свога времена, али су у исти мах и представници, израз његов. На тај су начин усавршене најбоље и најлепше народне песме наше. Вукова је збирка класична: прво е тога, што је оно херојско доба имало и најбоље певаче, а друго е тога, што их је Вук знао и умео наћи. За то је најбољи доказ Вуково тражење: од кога да узме песму о Бановићу Страхињи, јер је знао да се она, с више тачке посматрана, различито пева.

Вукових певача није било даље, али није било ни Вука. Зато је сваки варијанат, који је у другој којој збирци, слабији од варијаната Вукових, чак и онда кад би по свему требао да буде бољи. Примера ради помињемо, како Вук сам није био задовољан песмом у својој П књизи „Женидба Влашића Радула.“ Уз ту песму вели Вук: „У Црној се Гори ова женидба пи пјева, и приповиједа много пространије, и врло ми је жао, што нијесам могао добити читаве пјесме по реду“. То је пространије певање нашло места у зборнику Петрановићеву, али је оно ипак у свему слабије од Вукове песме. |

Што се тиче дужине, ту ма да има и обрнутих случајева — продужавање и непрестано развијање саме песме, у смислу њеног увеличавања, чини те певање губи ефекат а целина складност. —