Godišnjica Nikole Čupića

178 ГОРЊИ ИГАР СРЕДЊЕГА ВЕКА

се је и овуда ишло за Топлицу и Ниш није забележио ниједан путник из 16. и 17. столећа. Дакле, старим путем из Дубровника за Топлицу могло се је ићи (као најкраћом), само првом и трећом лииијом коју напред обележисмо. Ако се не варам први је Јиречек у својој студији „Гле Напдејзз азвеп ппа Вегеуегке уоп Зегђјеп апа Возтеп“ учинио једну омашку п тим унео пометњу коју су доцније сви наши писци сукцесивно понављали, да се од прелаза на Ибру (код Камена) може у топличку долину приспети двама путовима, наиме: Узаним планинским путем ка извору Топлице, и другим поред Остраће и Козштпроја (сазва! де Сопзбашто), Зеново сазва! де Сопзапнпо које Јиречек зове Костимпоље, несумњиво се односи на наше игоље, а оно је као заселак блпже Ибру него ли село Остраћа. У самој ствари оба се пута Јиречкова поклапају једном линијом, јер од прелаза било на Камену било под игољем — што је све једно — пут је водио преко Остраће и Белог Брда до раскрснице на Влашкој Равни.“ Одатле лево спуштао се к извору, у Запланину, а други крак водио је на Бозољин у Берекаре (Св. Петку), а одатле низ реку или преко Блажева у Судимљу. Од Запланине клисуром реке ишло се до Ђерекара и даље реком до Судимље, где су се опет оба крака састајала на ставама реке Берекарске и оне што тече од Боранца. Одатле долином која се данас тек од Мерћеза па даље зове Топлицом. Према овоме исту су погрешку оставили и Ј. Ердељановић и Р. Т. Николић у расправи: „Трговачки центри п путови по српској земљи у средњем веку и у турско доба“ стр. 145—146.

Односно села Ибра, које помињу путници 16. века, а којему данас нема трага, судећи по положају који му одређују Јиречек и Матковић, држим да ће бити данашње Белуће, где су се састајала на прелазу Ибра оба пута који воде из Новога Пазара за Топлицу. Села Ибра нема, те највероватније биће и овде пометња. путника, услед неразумевања језика, у изразу предела Ибра, којп су они узели са село.

к Ту се укршта е путом који води од Мораве преко Равнога Копле ника и билом планинским за Косово и Лаб — рударски пут.

ваља соса ај 2 ас лав ока.