Godišnjica Nikole Čupića

ШКОЛА ОБЈЕКТИВНЕ ЛИРИКЕ 911

Књижевно много образованији но познији романтичари, песници Школе „Објективне Лирике«“ тврдили су да се млада српска књижевност мора без престанка, држати већ створених, старих или модерних, узора, ићи оним путем којим су прошле све старе развијене модерне књижевности. И као узор првога реда постављали су латинску књижевност, према којој су створене све модерне књижевности, а као узор другога реда истицали су немачку књижевност, књижевност народа са којим су Срби били у непосредном додиру, чију су културу прихватали, и која је у то доба била дошла на незапамћену висину.

Немачки утицај на српске духове није био скорашњи. Од ХУШ века, од Доситеја Обрадовића, Срби су се отргли прво од средњевековног византијског, а потом од догмачично-православног руског утицаја, и. прихватили западну културу и западне идеје. Запад, то је за њих била Немачка, и у целој првој половини ХУШ века немачки утицај стално расте, и у српској књижевности све ве више осећа немачки дух, док у току четрдесетих година не постаје сасвим владајући. Срби су имали и сувише прилика да се упознаду са немачким језиком. У Војној Граници, где је био највећи и најактивнији део Срба, немачки језик био је званичан, и велики број српске деце походио је немачке школе. Школовани на вишим немачким школама, нарочито на университету у Бечу, млади Срби су још више примали од немачке културе и боље се упознавали са, немачком књижевношћу. И као што је Лукијан Мушицки као у песничке идеале своје гледао Хорација и псевдокласичаре ХУП и ХУШ века, тако нови нараштај почиње се одушевљавати Гетеом, Шилером, Хердером, Геснером, Виландом, и другим новим писцима немачким. Са немачкога преводи се више но икада, подражава са немачким узорима: испод српских песама провиди се немачки оригинал. То „слепо подражавање туђинства“, навалу те „сентименталне или Филозофирајуће поезије“, Јаков Игњатовић овако је окарактерисао у своме Погледу на књижевство: уКада, су се већ немачке идеје глодати почеле, новији нараштај, који је туђим путем већ забасао, није се могао у туђем лавиринту дуго окретати. У песмама изражене

14%