Godišnjica Nikole Čupića

Дубочке русаље И 239

А онај страховити пуцањ, о којем се прича, и ако би се могло узети као довољан повод за право падање, тешко би се могао узети да је толико силан да кроз толика покољења и баш на тај исти дан има толико дејство. Сем тога, поред велике његове сугестивности коју лепо истиче г. Суботић [стр. 53.)ј, није без анахронизма. јер по свему што ће се даље видети као и по ранијем овај обичај падања, свакојако је много, много старији од пушке. И за ово тумачење рекао бих да јо просто јеоан од начина да се питачу затворе уста.

Као најновије наводимо и оно тумачење: „Доказују пак по појму њиховом узрок је онаковом падању извесно оно време троично, када и св. Духови падају,“ [Зван. изв. Суб. стр. 58]. |

Све ово само је још једна више потврда, да је у старим религијама главно и суштина сам обред, а тумачења, у оскудици догма, могу се јако разилазити. Зато као и овде наилазимо на најразличније митове, који се постепено прилагођују духу времена. Вршећи прописне обреде човек је, према негдашњим појмовима, доказивао своју побожност, а саму ствар ни у колико не мења његово схватање — тумачење самога обреда, јер сео истом обреду може на разне начине мислитите ипак отуда не може бити говора о православности или јереси.)

Падање је о Духовима у селу Дубокој свакојако веома стари ако не обичај а оно саставни део извесног верског обеда. Зато као психијатор лепо вели Г. Суботић: „Појав падалица у Србији продужење је старих вековних појава хистеричне природе,“ (стр. 96.] само са додатком: у вези са извесним верским оргијастичким обредом. Питајући за узрок човек показује да је непосвећен, зато му посвећен и даје овакве одговоре, само да га се отресе и у најбољем случају износи му какву ексотеричку теорију, а ону праву, ортодоксну, · чува за себе и своју сабраћу. То је њихова основна дужност : јер откривање верских мистерија био је још у старом веку прави злочин, који је најстрожије кажњаван. Ова непозната болест првобитно је свакојако производ извесног верског заноса. Такве су екстазе познате само у мистици.

1) Нератр, А4и8, зете Мућеп опа зет КиНив, Кепропзвезећ. Уегз. ипа Уогагђ. Впа. 1. Опеззеп, 1903, стр. 94