Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
miještala bet-ha-mikdaš. U nici su se sačuvale liiepe tradicije kao siećanice na prošlost, wi nioi se Jaačao duh djece i gcajile nade u budućmost. A prvu i elavnu riječ. u kući i odgaianju dicce imala ie žena. Kabi Jose veli: »Nikad nisam covorio za moi ženu — žena, već moia kuća«. (Šabat) Žena ie dakle bila živo utielovlienie kuće. Stoca is ona riietko izlazila iz kuće, da ne zanemari svoje dužnosti domaćice. Midraš veli: »Prirodno ie kod žene, da siedi kod kuće«,
U kući ie žena potpuno slobodna od ma kakvoga pritiska sa strane muža. Sve cena čin: po svojoi uvidđavnosti, ier »žena posjeduie više razuma od muškarca“. (Nida). Šta više, muž ne smije siliti svoiu ženu ni na vršenie vjerskih propisa, a tko to čini, ima nevriiednu diecu. Coviek mora u kući mirno govoriti i treba se o svim poslovima posavjetovati sa SVOJOM ženom. Slikovito rečeno: »Ako ti ie žena niska, sagni se i ZOvori ioj«. Ovo ie još razumliivo. Ali ćemo tek onda u ciiclost: shvatiti povjerenie „Jevreja prema sVvoijoi Ženmi, ako WOočimo. da su tražili od mjih savieta i o stvarima, koje pikako ne tatncirajn porodicu, a od presudne su važnosti za ciieli narod. Nakon nekih mesuglasica m ješivi bude pozvan Wabi Eliezer ben Azaria, da se primi mjesta glave iešive. Odgovori: »Idem i; dogovoriću se sa ženom«. Tako i učini i savjet niegove Žene bio ie odlučan. (Berahat 27).
»Naibolia ie ona žena među ženama, koja Čini VOliu sVOca muža. (Jalknt). A ovu krijepost znali su muževi višestriiko nagraditi, bilo darovima bilo dubokim poštovaniem. Rava ič davao ovai savjet svojim sugrađanima iz Mahuze: »Zmnaite cijeniti vaše supruge i obogatićete se!« Samo radi žene ima čoviek u kmći blacoslova i stoga valia s niom vrlo miežno DOstupati. (B. Meciia). U ono liiepo doba, kad ie čoviek mnogo ma= nie tražio materiialna dobra. čovjek ie najveću sreću nalazio u porodici. »Bogat ie onai. ko ima kreposnu ženu« — veli M. Akiba. (Šabat). Šta bi ioš imao da traži Čoviek, koji vOli sVoOim Ženu i valiano odcaja svoi porod? »Tko voli svoiu ženi kao sebe, a ciieni ie više od sebe i odgaia sinove i kćeri pravim putem — za ni veli tora: Znaćeš da ie mir u tvome Šatoru“. (Midraš).
Naši mudraci iz talmudskoga doba učinili su minoga iHteresantna i duboka psihološka opažania o ženi općenito, te ievreiskoi ženi napose. Upoznali su, da »žena radije stanuje 1 urednim sobama i oblači skupocjena odiiela, nezo da jede tu ste teletine«. To ie misao, koja se u raznim iormama Često ponavlia. Žena traži liepotu i nakit i u tome nema razlike. »Žena od 60 cv. isto kao i ona od 6, hoće da se kiti. (Moed ka-
34