Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
to treba manje sredstava, da promatraocu svoi slika stvori ilaziju zbilinosti. Malo ic umjetnika, čiia kičica ili olovka posiedujie toliku sugestivnu snagu kao baš niecova. Jedan niegčov potez olovkom ili boioni može da pokrene faintaziiu ViŠC, UGEO li najizvedeniji radovi mnogih drucih umictnika. Nicga zanima karakteristični izraz samoga Života, bilo da ca nađe ma licu kojega starca ili u igri svijetla na nekoj stazi ili u gomili sviičta na ulici. Ništa ne obrađuie vadije ego čovieka zabavlina poslom. Bilo ie doba, kad su mu radi toga prišili sociialističku tendenciiu. ! iebermani je težio da bude istinit, i da se Što VIŠĆ približi zbilii. Niegove figure me traže nikakove veze S ONnim, koji ih promatra, a mi sami dobivamo utisak, da ih ic slikar naslikao bez njihovoga znanja, tako te misu imali mogućnosti, da udese ili poliepšain svoju polavu.
Liebermannova ic umjetnost Već i u tome neprocicniva, što se već od prvih svojih početaka pa do danas nalazi li Icprestanom razvijanju i čežilii, da svoj umictnički izraz potcmcira i usavrši. Niegcova umietuost ie od odgojnog značeiia ZA čitavu Niemačku. Niecova ie zasluga i to, što ic svojim primierom dao umietnicima i publici Čišći i viši poiam o slikarstvu uopće. Naučio nas ie, da liepota niie u izboru boiom bogzatih predmeta. Liebermann operira sa Vrlo malo boja: ali iako upotrebliava samo crnu i bijelu i k tome modru ili crvenu DOiu. nieoove slike odaju ipak svu Živost kolorita : liepotu tonova. Max Liebermantn ije diiete židovskih roditelia. Rođen ie. 20. iula 1847. Otac mu biiaše bogati tvorničar. Određen da se posveti samo nauci polazio ie sveučilište i slikarski odio Karla Stejfeka na akademiji, ı viežbao se u crtaniu ljudi, konia i pasa. Na koncu uvidieše roditelii. da ie pametniie da popuste naklonosti svoza sina. Od tada ie polazio same vaimarskn umietničku školu. Tu nastade i niegov prvi veći rad, koi se damas nalazi u Nacionalnoi Galeriii u Berlinu. Slika ie bila izložena i nepovolino ociieniena od kritike. Našli su ie upravo odvrafnom. Tada se preseli Liebermann. god 18785 u Niinchen, gdie ie Čitavih šest godina dielovao. Utvrđivanie niegovih lmietničkih poziciia postiže tu svoi najveći uspieh. Za vriiemie toga boravka u Miinchenu nastadoše diela. koja ga proslaviše SVOm Evropom. U Berlinu, kamo se 1884. vraća, bude iupozoreB, poznanstvom Josefa Izrač lIsa, na studiranie Života holandiiskoga ribarskoga naroda. Tu počinie ujedno i prelaz novomt slikarskom stilu, cdie postavlia težište na skupni utisak i na jaki, a ipak niežni Štimung. Sredinom devedesetih godina prošloga vijeka nasta nova pbroiniena u njecovu nazirarfiu. Napušta paletu surih boja, te slika čist:m. svijetlim bojama. Traži uiedno i nove motive. Slika elegantne dame, veselu dicCuz_ iahače na obali i konje pune nerVoOZe, cdie poigravaju na ljetnome žaru. Medu ostalim radovima stvara bezbroi studfia,
158
| —=