Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
evropske inteligencije misli ioš danas, da potieče od aziiaca, Ova će zabluda dobiti iednom počasno mijesto u poviiesti laži i gluposti. |
Kako li ie smiješno, kad aritisemiti viču: »Ovo je aziiac, a ovo ie semit«, kad znamo, da »rasni aziiac ne postoji.
Citava konstrukciia teorije o azijcima može da zastraši tisuću liudi samo ne onoga, koji zna, da ie to kuća od karata!
Kad je teorija o azijcima propala, našla se ie odmah druca, koja ju ie zamijenila. To je teorila o »Germanima«. Kichard Wagner, engleski bastard Chamberlain i francuski grof Gobineau, sietili su se da ie gcermanska rasa prva ma sviictu, da ie icedino oma stvarala kulturu, kultura ie uopće diclo Germana. Svi geniii bilo koiee naroda imaju u sebi germansku krv, pa ako se necdie u centralnoi Ajrici otkrila ostatke kakve prastare kulture, odmah se ie našla leciia niemačkih učeniaka »dokazuiući« da ie i to dielo Germana. Ova teorija nije znanstveni rad, nego plod umišliene Tantaziie, kao priča mogla bi da zauzme liiepo miesto u poeziji, ali u znaHosti nema Io miesta.
Ne ću da prikazuiem, kako ie ta teoriia propala, hoću da Vam samo spomenem, kakvim su se stvarima tokom deceNila bavili učeniacı.
Martin Buber: Kultura i religioznost.
Kultura i religioznost su dviic sile, koje se u historiji Daroda izmijemiuiu. Kultura je stabilizovanie životnih impulsa i Životnih oblika izmedju dvaju religioznih potresa. Religioznost je obnavlianie životnih impulsa i životnili oblika izmediu dvaiu kulturnih razvjiania. Kad se neka kultura raspada, dijele se sile iz niihovoca sklada: nastaje onai plodri haos, u kojemu se radia sieme jedne nastajuće relicioznosti. 1! u istoi mjeri kako ta religioznost postaie stvarna, kako cna prelazi iz stanja potresa svih duševnih sila u stanie stalnoga oblika, u istoi mjeri sprema se nova kultura. U relicioznomi obnavlianiu oslobodile su se sile, u kulturi se one vežu U HNOvim Životnim TIormama, vežu se sve Čvršće i žilaviie, dol: bez poleta ne leže zarobliene u formama. Tad ponovno dolazi tremutak, zdje život ustaie protiv zakona, što ie postao besmisleti. koji je nekoć duh stvorio, — gdie uništava formu i poziva duh na BnOVO stvaranie iz haosa. Ali ovo uništavanie mije n Divstvui jednoga naroda ili skupine naroda samo obratna točka, sa koje možemo sigurnim pogledom gledati u budućnost: ono ie Više strašna kriza, kola se ne odlučuie često obnavilianiu, Već
212